Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

13 augusti 2007

Varning! Läsvärd bok!

Underligt att varna för en bra bok. Men det gör jag i alla fall. Eller egentligen varnar jag för två böcker. Det är fråga om Liza Marklunds böcker Gömda och Asyl. De är jättebra, fängslande på alla sätt, men samtidigt väldigt obehagliga. Speciellt Gömda är en sådan där bok vars otrevliga karaktär hemsöker en under nätterna... Även om jag blev uppskärrad av att läsa kunde jag inte lägga den ifrån mig. Fick ro först sedan när jag var klar. Asyl är kanske inte lika skrämmande på samma sätt. Den väcker bara känslor av hopplöshet.
Om du inte redan har läst de här böckerna så ta och gör det.
Skönt att ha tid för läsning. Hade nästan glömt hur det var att vara fullständigt uppslukad av en bok. Dela gärna med dig av goda läserfarenheter.

4 Comments:

At 9:23 em, Anonymous Anonym said...

Jag har också läst de böckerna, och de är verkligen skrämmande! Usch vilket liv en människa kan få bara genom att lära känna fel människa (/bli kär i fel människa). Som tur är det inte alltför vanligt. Eller kanske är det? Det är ju lite svårt för oss att veta allt som händer ute i världen. Jag har nog tänkt på det att hon är modig som vågar skriva den där boken. Man blir ju lite rädd att han ska hitta henne. Men hon har nog döljt bra ändå var hon finns.

 
At 10:42 fm, Anonymous Anonym said...

jepp, o de e på alla sätt bra att hon våga skriva, det hjälper säkert såna kvinnor som e i en liknande situation. jag antar dock att detta inte är alltför ovanligt, men det är ju det att de som blir utsatta inte vågar anmäla det eller göra nån större sak av det pga skam eller rädsla. men kanske vi inte behöver oroa oss för nåt liknande i våra sällskapskretsar :)

 
At 3:07 em, Anonymous Anonym said...

D e nog tur att vi har bra vänner! Vi kanske inte heller går o blir kär i vilka främlingar som helst. :)

 
At 5:03 em, Anonymous Anonym said...

nää bäst o va på den säkra sidan ;)

 

Skicka en kommentar

<< Home