Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

04 augusti 2007

Morgonstund

Klockan är 8! Det är lördag morgon! Finn två fel!
Jag borde ju faktiskt sova, och väckarklockan ringer först om en timme. Vaknade för tio minuter sedan, tittade ut och märkte att solen sken. Jaha, varför inte stiga upp då. Är inte trött för tillfället, men kommer säkert att ångra mig i kväll då jag inte kan hålla ögonen öppna.
Det är augusti nu. Typ den fjärde om jag inte missminner mig. Det betyder sensommar. På lande vid den här tiden på året brukar syrsorna spela i kör, och märkte i går kväll att det spelas även här i stan. Undrar hur det blir i medelåldern. Någonstans läste jag att man inte hör syrsorna då längre. Synd, för mig ingår dessa läten i min inre modell av sensommar.
Jag har tänkt leva länge och bli riktigt gammal. Men låt oss säga att jag är en genomsnittskvinna och lever tills jag är 80. Då har jag nu levt knappt en fjärdedel av hela mitt liv. Och ändå är det inom den första fjärdedelen av livet jag fattar alla viktiga beslut som sedan påverkar de kommande 3/4. Livet spurtar i början och man förbereder sig för att sedan sakta ner och låta livet gå sin stilla gång. Ibland är det svårt att hinna med i svängarna.
Okej, jag medger det väl då. Gäspar stort. Borde kanske ta mig en hurtig morgonlänk. Eller krypa tillbaka ner i min varma säng och vänta på väckarklockans åsikt om huruvida det är dags att stiga upp.
God morgon.