Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

03 augusti 2007

Sär skrivning, dammsugen och aha-upplevelse

Jag har säkert tidigare nämnt mitt intresse för språk, speciellt det vackra språket svenska. Älskar ordlekar och påhittigheter med språket, och för tillfället underhåller jag mig med särskrivningar. Ett mellanslag hit eller dit borde ju inte spela någon roll, men roligt och fel kan det bli i alla fall.
Skumtomte eller skum tomte? Skumt...
Rökfritt eller rök fritt!? Förbud eller uppmaning?
Halvnaken man eller halv naken man?
Morgonrockar eller morgon rockar?
Sjukgymnast eller sjuk gymnast? Eller både och.
Prins Korv och Drottning Sylt. Adligt...
Skivad kalv lever med kul potatis. De har det nog kul ihop...
Jag är en mörk hårig tjej. Inget att skryta med precis...
Billiga barn cyklar. Undrar vad de dyra har för sig.
Nåja, åtminstone kan jag roa mig själv...
Om du har något fyndigt att komma med så berätta.

Gillar i allmänhet inte att städa. Dammsugning är jobbigt. Packade dock upp idag efter lägret (det var väl på tiden) och märkte att det kanske var dags att dammsuga lite i alla fall. Kände mig duktig. Nu behövs det inte göras före jul.

Även om jag nog redan visste det, fick jag ett väldigt konkret exempel på att näsgångarna och svalget hänger ihop. Var ute på länk och fick ett knott i näsan. Kittlade lite konstigt och jag kände hur det tog sig längre och längre in. Jaha, tänkte jag, fick visst en hyresgäst till övervåningen... En stund senare måste jag harkla mig och spotta, med ett sådant där äckligt ljud, och se- i spottet fanns mitt lilla knott. Trivdes visst inte hos mig.

Nu är min skriviver tillfredsställd. Trevligt veckoslut!

4 Comments:

At 11:25 em, Anonymous Anonym said...

http://home.swipnet.se/trivialt_nonsens/verklighet.htm Här kan olika sorts roligheter hittas gällande språkfel!:)

 
At 10:07 fm, Anonymous Anonym said...

tack för tipset! *fnitter*

 
At 6:14 em, Blogger Jossan said...

trevlig berätelse om din lilla "hyresgäst":P:P by the way, va de du som kommenterade mitt/min senaste blogginlägg med undreskrift "lenkkifriikki"??..gissar nog att de va du för jag känner nämligen inte någon anna lenkkifriiki än du!:P:P ha d bra, kramar!

 
At 11:53 fm, Anonymous Anonym said...

jaja, medger väl då att de e ja som e lenkkifriikki... går ibland under namnet biffen också.

 

Skicka en kommentar

<< Home