Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

16 augusti 2007

Stickigt projekt

För att min vardag skall bli meningsfull måste jag fylla den med något. Det behöver inte vara något stort, det kan vara en joggingtur, lite städning eller en stunds läsning som gör att jag känner att jag har gjort något. När skolan börjar är de inga problem med att hitta på någon sysselsättning. Dock är större projekt eller knäppa idéer något som ger mig livsglädje och inspiration. Idag har jag kommit på något nytt. Jag skall börja sticka!
Sticka?
Jag bläddrade i någon damtidning där de hade tips om hur man stickar sin egen tröja. Wow, om man kunde det, man kunde ju göra precis en sådan som man vill ha, som sitter perfekt och som ingen annan har. Nu är ju saken den att jag inte har stickat sedan sjuan, och handarbete hörde inte till mina favoritämnen eller till de ämnen där jag var speciellt framgångsrik. I mitt liv har jag stickat en halsduk som är typ en halv meter lång (jag orkade inte fortsätta och påstod att den var åt min väldigt lilla lillebror), en mössa som inte går ner över öronen och ett par olika stora vantar. Så några tidigare goda erfarenheter kan jag inte säga att jag har. Nåja, grävde fram en korg med garn och stickor som fanns i skrubben och testade mig fram lite och försökte komma ihåg hur man gjorde maskor. Fick till stånd något som liknade sådana, och det höll ihop så lovande var det ju. Började sedan sticka som jag kom ihåg att man gjorde, det blev lite knöligt och ojämnt. Säkert berodde det delvis på garnet, det var inte det bästa. På något sätt hade jag till slut lyckats få fler maskor än jag hade från början... Snabbt kom jag ihåg vad mitt problem hade varit när jag senast skulle sticka. Det blev alldeles för spänt så att maskorna inte gled så där smidigt på stickan. Gjorde det medvetet lösare nästa gång, nu föll ju allt bara av! Snart lyckades jag ändå hitta lite balans och fick det att se jämnt och bra ut. Började sedan testa lite mer, varannan rad räta varannan rad aviga, sedan två räta, två aviga... Bytte färg, stickade blåvitrandigt en stund. Plötsligt hade två timmar gått och jag hade stickat mig en 10 cm lång... ööö? Bit. Iakttog min utveckling. Mot slutet såg det nästan snyggt ut. Mitt nästa steg är att skaffa bra garn i granna färger, långa stickor och möjligen en handbok för nybörjare. Sedan skall jag börja på en halsduk.
Så här är det alltid i början av en genial plan. Planerar, drömmer, kan inte släppa min tanke... Får se hur det går. Måste kanske öva mig lite ännu. Fråga mig om några månader hur det går med stickandet. Antingen går det fint, eller också lyder svaret: äh, jag gav upp för några månader sedan. Om du får ett par olika stora benvärmare av mig i julklapp så vet du att jag är på gång.

2 Comments:

At 11:18 em, Anonymous Anonym said...

D e häftigt att du talar om stickende nu!:) Min lillabror tycker om att sticka och håller på med en halsduk där han ska skriva en text. Jag tyckte också det såg inspirerande ut och tänkte faktiskt att jag också sku vilja pröva. Problemet är bara att jag inte kommer att komma så långt som du. Jag har inte stickat sen lågstadiet och jag har aldrig lärt mig laga maskor!:S

 
At 10:03 fm, Anonymous Anonym said...

okej, sen när vi e i åbo o är sysslolösa kan vi ha lite martaklubbverksamhet ;) sitta i varsin gungstol o sticka. joo, ja kan int påstå att jag är någo bra på de, men övning ger färdighet. du får ta din lillebror med som instruktör. ses snart!

 

Skicka en kommentar

<< Home