Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

23 augusti 2007

Shopaholique

Hur jag än försöker blir jag inte mer fransk.
Det skulle vara soligt idag, men nej. Måste ta ett allvarligt snack med vädergubbarna. Ogillar starkt brutna löften (det är dock mänskligt att missta sig, tycker i allmänhet inte om att man inte håller det man lovar).
Det blev shopping i stället. Köpte en Longchampväska, känner mig väldigt snobbig nu. Snygg är den i alla fall. Om man inte har något mål eller en färdigt upplagd rutt utan bara dallar omkring, går man väldigt långt under några timmar på stan. Visserligen stannar man hela tiden (idag främst för att prova samtliga skor i samtliga skobutiker), men nog blir det några kilometer i alla fall. Inte att undra på att man blir hungrig av att shoppa.
Tyvärr kan shoppandet bli onödigt. Det blir shoppande bara för shoppandets skull. Måste verkligen börja tänka mer på vad jag behöver och satsa på det väsentliga och inte på något onödigt bara för att det råkar vara snyggt. Och jag SKA lära mig sticka och virka ordentligt, då kan jag ju göra mina stickiga långkalsonger alldeles själv. Måste se hur mycket tid det blir över vid sidan av studierna. Kanske jag kan gå och lära mig på Arbis i Åbo tillsammans med tanterna.
Jag njuter av att gå omkring i butiker, titta, hitta något fint, prova, köpa... Dagen blir lyckad om jag hittar något och jag kan inte vänta tills jag får använda det nya. Om jag varje gång skulle tänka efter en extra gång, "behöver jag detta?", och lämna bort vartannat plagg, skulle jag under ett år spara en hel del. Vad vill jag hellre än att ha en ny tröja? Kanske resa, kanske flytta hemifrån när jag blir gammal... Borde vara mindre värdslig, mindre ytlig, tänka i större perspektiv. Fin tanke. Måste testas. Men är det rea är alla inköp tillåtna!

Joina Facebook. Jag vill ha fler vänner.

Lyssna på Radio Aalto. Avslappnande. Tunteiden ilta kl 19.

Au revoir, mes amis! (Näpp, fransk blir jag aldrig.)

4 Comments:

At 1:43 fm, Anonymous Anonym said...

Vi hade fint väder idag, och havsvattnet var varmt!

 
At 11:35 fm, Anonymous Anonym said...

grr, glädjedödare ;) nå kanske man måst acceptera att det är slutsolat för i år.

 
At 12:30 em, Blogger Hanna said...

no No NO NOOOOOOO! Aldrig slutsolat biffen!

 
At 3:00 em, Anonymous Anonym said...

jaha, okej då, sätter mej o väntar på solen. bra att nån har koll på mej. ses i kväll

 

Skicka en kommentar

<< Home