Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

21 maj 2007

Morgonstund har guld i mund

Jag gillar att sova. Lite grinig blir jag nog när väckarklockan ringer och stör när drömmen är som allra intressantast. Trycker på snooze några gånger. Men sedan räcker det. Har jag sovit mycket längre än till klockan nio har jag missat halva dagen. Åtminstone har jag missat den bästa stunden på dagen.
På morgonen har jag hela dagen framför mig. Jag har förhoppningsvis inte ännu hunnit göra några misstag, och morgonen är alltid en ny chans för mig att börja på nytt.
Visst kan mörka kalla vintermorgnar vara besvärliga, och jag medger att jag nog gärna ligger och drar mig hela förmiddagen om jag inte har något speciellt för mig. Men nu, när det enligt termometern är sommar och morgnarna är soliga och ljusa, stiger jag hellre upp. Det bästa sättet att bli väckt på är att vakna för att det är ljust i rummet, och att titta ut och se att solen skiner och tänka vilken härlig dag...
Och tänka vad skall jag göra av den?

Morning has broken, like the first morning
Blackbird has spoken, like the first bird
Praise for the singing, praise for the morning
Praise for the springing fresh from the word

Sweet the rain's new fall, sunlit from heaven
Like the first dewfall, on the first grass
Praise for the sweetness of the wet garden
Sprung in completeness where his feet pass

Mine is the sunlight, mine is the morning
Born of the one light, Eden saw play
Praise with elation, praise every morning
God's recreation of the new day

-Eleanor Farjeon-

Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt. Det blev afton och det blev morgon. Det var den första dagen.
1 Mos 1:5

Gud skapade dagen. Den vill jag njuta av till fullo.
Känns konstigt att medge det, men jag är nog trots allt en morgonmänniska.

Nu skall jag ut och avsluta dagen med fotboll, för att sedan gå och lägga mig glad och nöjd för att kunna vakna upp tidigt i morgon och tänka vilken härlig dag, tack gode Gud för vädret....
Vad skall jag göra idag?

1 Comments:

At 9:01 em, Blogger JJ said...

Heh heh. Fin sång, jag diggar.

 

Skicka en kommentar

<< Home