Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

09 april 2007

Emmamemma

Glad påsk!
För min del har påsken sett lite annorlunda ut än tidigare år. I år har den inte bara inneburit memma och chokladägg, utan också lite annat. Visserligen har memman och äggen ingått i firandet, men av den andliga födan har jag fått en lite större dos denna påsk.
Långfredagen inleddes med ett besök i kyrkan. Den liturgiska färgen var svart, och det märktes... Visst är det ju en sorgedag, med tanke på vad dagen innebär. Men indirekt är det ju bara till glädje för oss att Jesus led och dog för vår skull. Tog paus i långfredagsfirandet mitt på dagen och åkte till Ingå på min fasters 60-års kalas. Kul att träffa släkten igen, extrakul att äta kakor. Har varit stamgäst hos Järveläinens detta veckoslut, och på fredagen var jag där och tittade på The Passion of the Christ. Den är rätt så rå, men det fick mig såklart att reagera. Det är svårt att föreställa sig så mycket blod endast utgående från Bibeltexterna, och man inser att det inte kan ha varit så milt när man sett filmen.
En liten parentes: Jag läste Paulo Coelhos Zahiren under semestern, och den gjorde ett stort intryck på mig. Hur som helst, han hade en intressant iakttagelse. Korset är ju en symbol som de kristna använder, och många bär ett kors kring halsen. "Skulle du kunna tillbe en giljotin, en galgbacke eller elektriska stolen?" skriver Coelho. Han påminner om att korset faktiskt var ett tortyrredskap, som vi nu använder som smycken och har på väggen hemma. Jag tror inte att vi har glömt vad korset egentligen innebär. Visst ser åtminstone jag korset som en symbol som påminner mig snarast om glädjen hos Gud, men visst minns man ju vad det egentligen handlar om, speciellt så här i påsktid... Parentesen slut.
Lördagen sov jag i stort sett bort. Tydligen var jag ännu trött efter resan, och steg upp halv ett. Det är helt olikt mig, jag gillar inte att sova så länge. Tvingade mig själv ut på länk, och fick sedan påsklamm till middag. Fortsatte sova, och slösade bort dagen framför datorn och annat onödigt. Kanske det var bra, för vid elvatiden på kvällen bar det av till uppståndelsefesten. Trevlig tillställning, läsning, psalmer och god mat.
Eftersom min dygnsrytm är så förskjuten i och med allt vakande, var det lite svårt att stiga upp på söndagen. Det lyckades trots allt, och åkte till kyrkan till klockan tolv. Åkte hem via, och fortsatte sedan till Järveläinens där jag blev bjuden på gourmetmat. Smaskigt var det. Måste ju göra oss av med alla kalorier, så sähly var en utmärkt lösning. Hade problem med att träffa bollen, men skyller på ojämn asfalt (och lite på bristande kunskaper i att hantera en innebandyklubba). Bastu och film gjorde dagen fullkomlig.
Idag var det gudstjänst på morgonen igen. Retade mig sedan på att jag inte kunde delata i dagens sportaktivitet eftersom farmor kom på besök, men visst är det väl bra att se farmor nu och då. Får se vad som händer nu, men något skall jag väl göra. Om det sen är frossande i påskägg eller något annat återstår att se.
Vad har då skiljt denna påsk från alla de tidigare? Antagligen de täta kyrkobesöken. Och den där lilla extra eftertanken. Annars har våra påskar firats på någon svensk skidort eller på lande, och ifall det har firats hemma har jag nog snarast koncentrerat mig på att leta rätt på påskäggen som haren har värpt (undrar vem som har kommit på en sådan figur...). Kanske får denna variant av firande bli en ny tradition.

Må bra. Lägg ägg. Eller kanske ät ägg.

1 Comments:

At 10:26 em, Blogger Hanna said...

Vem sku int märka en grillad korv som går omkring i huset? :D

 

Skicka en kommentar

<< Home