Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

16 april 2007

19

En gång om året inträffar en sådan där dag som är helt ägnad åt en själv, en dag då man har möjlighet till att göra det man tycker bäst om, samt då man låter alla andra göra dagen till en bra dag. Igår var det min dag.
Väcktes av en lite sömnig familj med morgontrötta röster, men trots det en väldigt vackert sjungande skara. Alltid lika charmigt. Fick sedan göra det jag gillar- slita upp paket. Fick dock inte frukost på sängen utan var tvungen att helt själv gå ner och äta mitt löskokta ägg. Klockan tolv var det gudstjänst. Där gratulerades jag dock bara av sådana jag minst hade förväntat mig att skulle veta. Fick sedan lunch när jag kom hem. Hade sedan möjlighet att delta i det jag tydligen fortfarande gillar- fotboll med mina vänner. Eftersom solen sken kunde man ju också hoppas på lite färg.
På kvällen blev jag bjuden på restaurang med två av mina närmaste vänner. Det var kul att träffa dem, hade inte setts sedan skrivningarna. Och vid det tillfället talade man ju kanske inte så mycket. Planerar att åka och interraila i sommar. Jej!
Hur som helst, det var en riktigt trevlig dag igår. Trots att jag knappast kan säga att jag firade min födelsedag på något särskilt sätt. Men vad behövs det annat än goda vänner, solsken och några paket?
Har lämnat in ansökningsblanketter idag. Och ämnar posta ännu en. Synd bara att jag inte har inlett mitt läsande på allvar ännu. Borde fundera på någon plan Ö ifall jag inte får en studieplats. Något smartare än att slöa hemma borde det nog vara. Tycker mamma i alla fall. Men kanske man inte borde ställa sig in på sådant, utan satsa på att komma in någonstans i stället.

Trots min höga ålder har jag än en gång förälskat mig i Nalle Puh. Dels för att han och hans vänner är så bedårande, och dels för att en del saker som sägs har ett budskap som passar rätt så bra in på sådant som finns i mina tankar.
"Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det." Jag tror jag har börjat leta efter något utan att riktigt veta vad det är. Det hade varit bättre om jag hade vetat vad jag riktigt vill för att fullständigt kunna fokusera på det.

"Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar." Sant, ju mer jag grubblar desto svårare blir det. Kanske jag skulle försöka låta bli att tänka så mycket.

"Åar vet att det inte är någon brådska. Tids nog kommer vi fram." Ja, kanske saker och ting klarnar bara man ger det tid. Varför ha så bråttom? Varför inte dra ut på studierna, leta efter rätt plats tills man är alldeles säker? Alla verkar ha så bråttom med att söka in och komma ut i arbetslivet. Det smittar.

"När du tittar på dina båda tassar, behöver du bara bestämma dig för vilken som är den högra, sedan kan du vara säker på att den andra är den vänstra." Okej, detta har inget med mitt liv att göra, jag kan oftast skilja mellan höger och vänster. Men uteslutningsmetoden är bra.
Några andra bra saker Puh har sagt, som jag bara skriver ner på skoj.
"Fastän det är förfärligt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den, som är nästan ännu bättre."
"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig."
"Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat."
"Glöm inte att en svans är en svans och inte bara en Extra Liten Stump där bak."
"En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket."

LEEEMMC
Möjligen.

Är glad att våren är här nu. Det har varit ett alldeles ljuvligt väder, och det börjar se grönt ut på buskarna. Våren är en tid då allting växer. Det ger hopp.
Ut i solen och njut!

5 Comments:

At 6:09 em, Blogger 7ommy said...

Grattis!!! Jag kan nu int gratulera sådär påriktigt fö sitter 4 veckoslut inne... ettäs näin

 
At 10:11 em, Blogger benjamin said...

Grattis, så här lite i efterskott :)

 
At 10:37 em, Blogger Hanna said...

Ja hoppas det som kom då du inte var hemma kom fram till dig ändå :) Kloka ord av Puh :).

 
At 9:56 fm, Anonymous Anonym said...

javisst kom de fram, tack så mycke :) snygg bild btw ;)

 
At 2:03 em, Blogger Jossan said...

Du har haft födis och inte berätta ti mig!:( nååhh...grattis helt massor i allafall..i efterskott!!:P Kramisar stor flicka!

 

Skicka en kommentar

<< Home