Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

28 april 2007

Grönt är skönt

På några dagar har gräset på vår bakgård blivit grönt, björkarna som står i solen börjar se gröna ut, och snart kan jag sola ostört på gården då häcken får lite större blad. Sommaren kommer med stormsteg.
Vilken tur att naturen är grön. Det blir harmoniskt på något sätt. Det skulle vara underligt med en röd värld, inte alls lika mjuk och varm som den gröna vi har.
Olika färger symboliserar olika saker, och associeras med olika adjektiv. Till exempel är rött förknippat med kärlek, aggression och makt, blått med sanning, lugn och mildhet, gult med mod, optimism och kunskap, orange med värme, givmildhet och självförtroende, violett med elegans, brunt med lojalitet, vitt med oskyldighet och svart med sorg etc etc. Såklart ses ju färgernas symbolik som lite olika i olika kulturer, men ungefär samma uppfattning brukar de flesta ha.
Grönt brukar stå för natur, hopp och harmoni.
Visst passar det bäst med en grön natur. Den är harmonisk, och då det börjar bli sommar symboliserar nog grönskan hopp åtminstone för min del. Jag skulle knappast känna samma lugn om jag gick i en röd skog, och skulle inte njuta lika mycket om jag simmade i ett gult hav.
Tur att jag får vandra på gröna ängar, och föras till vatten där jag finner ro...

Ser framemot ett trevligt veckoslut och en lång och händelserik helg.
Ser framemot gröna ängar, blåa hav, en gul sol och röda rosor- rätt färg på rätt plats.

4 Comments:

At 5:28 em, Anonymous Anonym said...

Bara för att inga fler missförstånd skall uppstå: I detta sammanhang betyder "häck" buskage, inte stjärt eller ända.

 
At 7:12 em, Blogger Hanna said...

Man får väl tolka texten som man själv behagar :D. Röda (t)rosor är skoj dom också :P.Men ja diggar ditt inlägg, int bara pga mina missförstånd, men de rolit att se hur nån märker och blir glad av färger, tänk att vi har blivit skapta med så underbara ögon att med bara 4 olika slags synreceptorceller ser vi så många olika färger och nyanser :).

 
At 5:51 em, Blogger 7ommy said...

Grönt e faktiskt skönt o den passar bra i naturen, man kan lätt åla närmare sitt fiende me stägän o skjuta dom sen på närdistans... :D

 
At 4:11 em, Anonymous Anonym said...

tommy börjar flippa

 

Skicka en kommentar

<< Home