Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

28 maj 2007

Det åskade i natt

Det var tredje kvällen i rad som jag inte kunde somna. Visst somnar jag förr eller senare, men det var tredje kvällen i rad som jag inte somnade sju minuter efter att jag hade bestämt mig för att sova, vilket man i genomsnitt borde göra. Natten till idag var det åskan som höll mig vaken. Vid elvatiden började åskvädret. Det hade varit varmt och tryckande hela dagen, så jag hade nog väntat mig åska även om jag inte hade sett några väderleksrapporter. Regnet smattrade mot plåttaket, och eftersom jag sover i övre våningen brukar jag höra ganska tydligt att det regnar. Igår kunde jag höra hur regnet stundom avtog, stundom öste ned som om vattendropparna tävlade om att först komma till marken. Det blixtrade till så att mitt rum lystes upp. Räknade sekunder.
Ett, två, tre...
elva, tolv...
Ett avlägset muller.
Det blixtrade igen, lade märke till det även om jag låg med slutna ögon.
Räknade igen. Den här gången hann jag bara till åtta innan det dova mullret hördes.
Två blixtrar.
Ett, två, tre, BRAK!
Satte mig upp. Molnet verkade inte vara på så gott humör, lät det som.
Vattendropparna rusade ner från skyn.
Blixt.
Ett...
Åskan gick rakt ovanför mig, som om ett stort isflak lossnat från ett isberg och dånande slog ned i marken.
Såg på klockan. Kvart över tolv. Hade legat vaken i över en timme nu och bara lyssnat.
Jag vet inte när det tystnade. Men en stund senare tror jag att det slutade åska. Jag lyckades i alla fall somna.

Raindrops on roses and whiskers on kittens
Bright copper kettles and warm woolen mittens
Brown paper packages tied up with strings
These are a few of my favorite things

Cream colored ponies and crisp apple streudels
Doorbells and sleigh bells and schnitzel with noodles
Wild geese that fly with the moon on their wings
These are a few of my favorite things

Girls in white dresses with blue satin sashes
Snowflakes that stay on my nose and eyelashes
Silver white winters that melt into springs
These are a few of my favorite things

When the dog bites
When the bee stings
When I'm feeling sad
I simply remember my favorite things
And then I don't feel so bad

Så sjunger de i The Sound of Music. Trallade själv lite, kände mig bättre efteråt.

Jag vet inte om det är min tankeverksamhet som orsakar sömnlösheten ibland, eller om tankarna är följden av att jag inte kan sova. Tänker på allt mellan himmel och jord, och jag har inte riktigt någon kontroll över flödet. Allt smälter samman, precis som när man drömmer. Skillnaden är att jag är vaken. Eller slumrar. Drömmer vaken, liksom. Undrar om jag borde försöka tänka innan jag går och lägger mig, så att hjärnan skulle ha tänkt allting klart då jag skall sova. Så där som när jag springer av mig min rastlöshet borde jag tänka av mig allt överflödigt. Och oroa mig i vaket tillstånd. Synd att jag inte kan kontrollera all verksamhet i hjärnan. Underligt mycket verkar det pågå där uppe, trots allt.

Natten är nog den ensammaste tiden på dygnet.
Och det är under de sömnlösa stunderna jag tänker på dig allra mest.

Räkna får? Idiotiskt. Mina får börjar förr eller senare slå volter över hindret eller komma klädda som Elvis eller smygande i ulvakläder.

Lärde mig något igår. Att se möjligheterna i stället för omöjligheterna.