Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

14 februari 2007

Alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag, Vändagen, Valentindagen...
Ganska trevligt med en dag för att minnas dem man tycker om.
Varför firar vi då denna dag? Vaför finns det en dag för rosor och kort och kramar? Som om man inte var glad åt sina vänner varje dag...
Valentindagen firas till minnet av Sankt Valentin, som någongång på 200- talet i Rom vigde unga par i smyg. Hans brott upptäcktes och han avrättades, och blev sedan unga älskande pars skyddshelgon.
Valentindagen är ägnad åt älskande unga, och givetvis även åt vänner. Kanske är det bra med en speciell dag för alla vänner- även om de finns där varje dag kanske man inte alltid kommer ihåg att uppskatta värdet av dem.

Tänk så underbart det är med vänner, att ha sådana som man fullt och fast kan lita på, och som ger en den trygghet man behöver. Det finns en massa fina ord om vänner och vänskap, och "en god vän" är definierad många gånger om. En god vän är snäll, hjälpsam, ärlig, pålitlig... Tänker dock inte hitta på mer ord som skulle beskriva mina vänner, utan lägger bara till en sak: en vän ser mig precis som jag är och älskar mig trots mina brister.
Jag är glad att just ni är mina vänner. "Ensam är stark", kanske någon tycker, men knappast. Jag skulle inte vara något utan er. Härligt att veta att man inte är ensam.
I barn- och ungdomen är människan socialt mest aktiv, och det är nu det är lättast att få vänner. Och de vänner man har sedan unga år blir oftast sådana som består. Hoppas det är med er jag sitter och stickar sedan när jag är gammal och grå.
Tror inte det finns något som är så starkt som vänskapsband. Och liksom sann kärlek är nog sann vänskap också ömsesidig. Ni finns där för mig- jag finns där för er.

Keep smiling, keep shining
Knowing you can always count on me, for sure
That's what friends are for
For good times and bad times
I'll be on your side forever more
That's what friends are for

Att detta är en dag för unga älskande är tydligt, luften är full av kärlek en dag som denna. Kärlekskänslan är svår att beskriva, men trots att den är så individuell tror jag att den berör alla lika mycket. Jag kan bara tacka Gud för att han har givit oss den underbara gåvan att älska och för att han givit mig alla mina vänner som jag har som stöd. Ibland frågar jag mig vad jag har gjort för att förtjäna det...

"The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in reurn."

Jag är så tacksam för att det finns sådana jag kan lita på, som är med mig i vått och torrt och som inte sviker mig. Nästan ännu bättre är det att få vara någons vän och att det finns de som litar på mig. Tack för att just ni är mina vänner, det finns alltid en plats för er i mitt hjärta.

1 Kor 13
1 Joh 4: 7-21

Krama dina vänner idag!
Er jag inte ser idag, ni får en stor virtuell kram i stället <3

Glad vändag!

2 Comments:

At 6:15 em, Blogger Hanna said...

Tack! :) Hoppas vi ses på veckoslutet!

 
At 8:28 fm, Blogger JJ said...

Tramsigt..

 

Skicka en kommentar

<< Home