Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

06 november 2006

De vackraste ord som jag vet

Huur häärligt sången klingaa på älskat modersmåål...
Svenska dagen till all ära. Och nej, på Svenska dagen firar vi INTE Sverige! Hoppas alla finnar som tror det lär sig något.
Jag gillar svenska. Inte bara för att svenska är mitt modersmål, utan som språk i sig är det rätt så trevligt. Nästan vackert.
Ord är också något jag tycker om. Och det finns vackra ord. Både sådana som bara låter bra utan större tanke på betydelsen, och så finns de de som har en vacker innebörd.
Vårdagjämning. Visst klingar det fint? Upprepa det. Smaka på det. Inga hårda konsonander som p och t som stör harmonin.
Virvelvind. De tre v:na har en speciell effekt så att ordet i sig blir väldigt lyriskt.
Tussilago. Ängel. Vallmo. Lurvig. Trudelutt (Robin föreslog det, och nu är det mitt favoritord!)
Sedan finns det ord som låter bra bara för att vi associerar till något vackert.
Sommarvind till exempel (det är ett ord som i Sverige röstades fram till det vackraste).
Sedan har vi de ord som har en vacker innebörd. Här är min lista.
- Hopp
- Unik
- Möjlighet
- Älska (--> kärlek, ömsesidig sådan)
- Tro, tillit
- Härligt (beskrivande, inte sant?)
- Lycka
- Frihet
- Trygghet
- Förlåt

Innebörden kan ni själva tänka ut. antagligen är den olika för alla, och därför håller alla säkert inte heller med om denna lista.
Det är bara några. Har du några på lager, berätta gärna! :)

2 Comments:

At 10:24 em, Blogger 7ommy said...

Ti listan borde också höras "Ships", "Kokis" och "Sport". :D

 
At 4:41 em, Blogger Hejafreja said...

motivera..

 

Skicka en kommentar

<< Home