Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

03 mars 2008

TV- lös

Digiboxen tog över världen och här sitter jag med en som inte fungerar. Toppen. Hittills har jag kunnat se ett par kanaler analogt, men nu är även det nöjet förbi. Jag har två alternativ: att ta hit en gubbe som kan berätta var problemet ligger eller också fortsätta gräma mig över alla bra program jag inte kan se. Eftersom jag är lat och inte i desperat behov av TV blir det antagligen det senare alternativet. Jag har inte någon serie jag bara inte får missa och brukar i allmänhet inte dega framför dumburken, men visst är det synd om det råkar komma en bra film när jag har en händelselös hemmakväll i sällskap av mig själv. Nåja, det får vara tillsvidare. Kallar på digigubben om min tillvaro blir outhärdlig. TV:n får i stället fungera som utfyllnad och prydnad i mitt rum.
Jag försöker komma på fördelar med att inte ha TV. Nackdelarna är ju uppenbara, så dem hoppar jag över för att inte verka så negativ. En bra sak är att jag inte riskerar att bli beroende av en serie och maniskt tvingas reservera tid för att se veckans avsnitt. Jag faller inte heller för frestelsen att kasta mig på sängen och slötitta "bara en liten stund" då jag egentligen skulle ha skolarbete att göra. Jag blir inte manipulerad av reklamer(!) och har ingen orsak att äta framför TV:n, vilket annars är ett väldigt trevligt men klåttigt sätt att koppla av på efter en ansträngande dag. I stället kan jag gå ut på en joggingtur eller promenad, andas frisk luft och bli full av energi och dimpa i säng med gott samvete. Jag kan lyssna på musik, meditera, vara konstnärlig... Jag får tid för läsning, både riktiga böcker och speciellt Bibeln. I stället för att titta på någon smörig såpopera kan jag hålla aftonandakt och ha lite quality time med Gud. Det har för mig varit till en stor välsignelse att inte ha alla kanaler, för mitt bibelläsande har gått framåt. Och nu får jag en extra halvtimme om dagen med Gud då jag inte ens ser Friends.
Jag känner mig som en eremit.

Som sagt var...

"TV är en anordning med vars hjälp människor som inte har något att ta sig för betraktar andra människor som inte kan göra någonting." -Fred Allen

"Folk som ser mycket på TV får större och större ända och mindre och mindre huvud."
-Dieter Hidebrandt

"Jag tycker att televisionen är mycket lärorik. Varje gång någon sätter på den, går jag in i ett annat rum och läser en bok." -Groucho Marx