Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

18 januari 2008

Skapa mening

Det har inte ens gått en vecka och jag har redan gjort det som jag lovade mig själv att göra- hitta en fritidssysselsättning åt mig. Om jag dessutom lyckas tjäna lite pengar på det är det ett stort plus.
Jag har börjat barnvakta, och skall göra det två gånger i veckan åtminstone tills vidare. Det är tre syskon jag har hand om, en femårig pojke och ett par tvillingflickor som snart skall fylla sju. Hur gulligt är inte det? Skenet kan bedra.
Varje tisdag och onsdag skall jag först plocka upp minstingen på dagis. Det går riktigt bra med honom, och att åka buss till torget är inga problem så länge jag håller honom i handen. När jag sedan från förskolan får två till blir det knepigare, jag har ju bara två händer. De kastar sig över mig, pratar i munnen på varandra, ser sig inte för och vips har någon av dem hunnit flera meter längre fram eller blivit på efterkälken. Nåja, det gick bra för att vara första gången (i onsdags), när vi väl kom hem till dem hade jag ju dem åtminstone instängda.
Fyra timmar gick fort och jag lyckades underhålla dem med middag, läsning och lekar. Jag var både lärarinna och häst... Fick pusta ut när det blev dags för Buu- klubben. Länge sedan jag har sett på barnprogram.
När jag äntligen blev ledig märkte jag hur slut jag var. Jag steg ner på den tungt trafikerade vägen och tyckte att det var tyst. Efter en eftermiddag tillsammans med barn som pratar i ett på hög frekvens och med en ljudnivå på säkert 75 dB är till och med bussarna tysta.
Jag märkte också hur glad jag var. Man kan nog inte ha tråkigt när man har barn omkring sig. De hittar ständigt på något, är nyfikna och frågvisa och kommer med resonemang och påståenden som man inte kan annat än le åt.
Nu har jag sysselsättning två dagar i veckan. Jag gör mig själv en tjänst med att undvika för mycket tid ensam och jag är till hjälp för någon annan också. Känner mig nästan nyttig. Dessutom ger detta erfarenhet, både med tanke på arbetsansökningar och längre fram i tiden.

Inte nog med detta, jag tänkte utöka min aktivitet ytterligare. Folkhälsan behöver personal till ungdomstelefonen, någon som sitter och lyssnar på människor som behöver någon att tala med. Det ordnas en kurs, vilken jag tänkte vara med om, och sedan kan man fritt välja hur ofta man vill joura. Ser verkligen framemot det. Om något, så ger detta erfarenhet och kunskap om att bemöta människor. Frivilligarbete är inte heller till skada.

Jaha, plötsligt är jag väldigt upptagen. Inte mig emot. Visserligen måste jag ju ta mig tid att läsa lite också, men kanske jag kan offra en av de många timmarna vid datorn till skolarbete.
I morgon är det lördag. Det betyder läsning. Pluggar anatomi och fysiologi.
Det är länge sedan veckoslut inte har inneburit sköna hemmakvällar. Eller okej, visst blir det ju hemmakvällar, men utan nära och kära och knappast så långt in på natten. Det får bli till nästa veckoslut. I morgon blir det blodcirkulationen.

Kanske har det varit mörkret, för hög melatoninhalt eller för lite att göra som har gjort att jag stundvis den senaste tiden känt mig nere. Nu går det mot ljusare tider (lever i hoppet), ljusterapilampan minskar mängden melatonin och väcker mig på ett snällt sätt, och jag känner att jag gör något av mitt liv. Humörkurvan pekar uppåt och livsglädjen spirar.

Två citat som jag finner lämpliga för min situation.

"Livslust är att alltid ha kommande projekt i ögonvrån."
- Okänd -

"Underskatta inte värdet av att göra ingenting,
av att bara ströva omkring alldeles ensam,
lyssna på allt som man inte kan höra och bara ha det bra."
- Nalle Puh -

2 Comments:

At 8:48 em, Blogger Hanna said...

Kiva inlägg! Barnvakt e bäst! :) Bra att du engagerat dig o hittat nåt nytt, men ändå hinner läsa :P Ja har gått me i orkestern o I like it!

 
At 9:51 em, Blogger Hejafreja said...

Jej, skoj me omväxling också. Violin? Eller kanske tuba?
Joo, måst börja planera min läsning, märkte att inträdesboken e ganska omfattande med en massa nytt. o så e de ytterligare en. men program innebär att man planerar tiden :)

 

Skicka en kommentar

<< Home