Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

27 februari 2008

Läslus(t)

Glädjen i att läsa är återfunnen. Jag hade nästan glömt hur mycket jag tycker om att läsa (nu menar jag skönlitteratur, inte skolböcker), men idag väcktes ivern när jag för första gången på länge började med en ny, fräsch, oläst bok.
Jag led av tristess, och för att få tiden att gå på jouren började jag läsa en av böckerna jag hade med mig när jag flyttade till Åbo. Jag har inte tagit mig tid att läsa, så den har bara stått och samlat damm på bokhyllan sedan dess. Förr läste jag böcker av bara farten och älskade att krypa upp i soffhörnet för att sjunka in i fantasivärlden. Nuförtiden blir det bara inte av. Synd. Läsning är så otroligt roligt, och i och med att man blir äldre och klokare (jag börjar känna mig gammal), ger böckerna en hel del att reflektera över. Den lilla läslusen som alltid funnits inom mig vaknade ur sin djupa dvala. Hoppas på att hålla henne vaken.
Jag började läsa Paulo Coelhos Pilgrimsresan idag. Liksom de andra böckerna jag har läst av honom är denna väldigt filosofisk och flummande, men jag dras till hans sätt att skriva och hans tankar som tänks i ett nytt perspektiv. Väldigt inspirerande! Jag hinner fortsätta läsa i bussen på väg hem i morgon.

Jag har haft väldigt lite att göra den här veckan, så hoppas på att kunna aktivera mig lite. Så fort jag inte har något jag måste göra blir jag passiv och gör inget alls. Tur att jag återupptäckte böckerna, kanske jag tar med fler när jag kommer till Åbo nästa gång, i stället för DVDn och Friends som jag hade tänkt.

"Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." (Kinesiskt ordspråk)