Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

24 mars 2008

No subject

Påsken börjar vara förbi för denna gång, och känslan är ungefär densamma som efter jul: ganska lite andlig föda och definitivt för mycket choklad.
Eftersom min familj liksom de flesta andra kopplar ihop påsken med chokladägg och påskhäxor, har jag svårt att vänja mig vid att påsken trots allt är den viktigaste högtiden vi firar. Inte förrän ett par år tillbaka har jag tänkt desto mer på påskens innebörd, och även denna påsk blev det lite comme si comme ca med det andliga firandet. Julen har varit mer högtidlig i och med julevangeliet som lästs ända sedan förskolan och så, men något påskevangelium har aldrig hört till rutinerna vare sig hemma eller i skolan. Nåja, förhoppningsvis mognar jag hela tiden och kan satsa mer på att stilla mig nästa påsk och låta bli att äta så mycket ägg som påskharen värpt (undrar vem som kommit på något så absurt).
Ett år går snabbt. Det var den tanken som lugnade mig i början av terminen. Nu är vi snart inne i april och min tanke är bekräftad. Det har gått snabbt. Den här perioden är kort och innan jag vet ordet av kommer läsåret att vara slut. Jag har en hektisk månad framför mig, sedan skall det väl lugna sig.
Snön kom med vårsolen. Hur störande det än är att vakna tidigt på morgonen och inte kunna somna om på grund av solskenet som strömmar in, är det ändå bättre än att tvingas stiga upp när det fortfarande är nattsvart ute. Älskar vårsolen!
Pappa fixade min TV. Eller han hittade kanalerna. Det förändrar knappast något alls, jag har inget behov av att stirra på den varje kväll. Jag slipper åtminstone klaga om det kommer något jag vill se.

Tack och godnatt.