Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

19 december 2007

Tomteverkstad

Stängda dörrar, prassel från julklappspapper och bjällerklang- hummande. Det är ett tecken på att julafton närmar sig. Plötsligt blir alla så hemlighetsfulla och det är mer förbjudet än någonsin att gå in i någon annans rum. Hemligheter är vad jag har ägnat en del av dagen åt. Fast jag behövde inte vara så diskret eftersom jag var ensam hemma på dagen. Lika bra det, jag behöver mycket plats när jag skall paketera. Det är alltid lika svårt, det där med paketering. Det blir inte snyggt ens om det är en bok jag skall slå in, vilket borde vara det enklaste möjliga. Sitter mitt på golvet och använder alla fyra när jag skall försöka hålla pappret på plats samtidigt som jag försöker klippa en tejpbit åt mig. Hur jag än försöker blir det aldrig riktigt snyggt. Min dröm att få jobba i Julgubbens verkstad går nog aldrig i uppfyllelse, åtminstone skulle jag aldrig bli anställd på paketeringsavdelningen.
Nåja, fick upp julstämningen lite åtminstone. I morgon börjar städandet.

Jag har som ni kanske begriper inlett mitt jullov. Jag kom hem igår efter tenten, och det kändes skönt skall jag tala om. Jag vet inte när jag senast har sett framemot att få julstäda... Plötsligt uppskattar man sådant. Jag skall också hinna baka pepparkakor och efterfrågan på knäck tycks vara så stor att jag antagligen blir tvungen att koka. Jag måste kolla om jag hittar recept på annat julgodis som kunde ersätta knäcken. Den har en tendens att lyckas bara vissa år, andra år blir den antingen stenhård tandförstörare eller så rinnig att man måste äta den med sked och förvara den i frysen.
Pepparkaksbakandet har så länge jag kan minnas varit höjdpunkten i väntan på julen. Vi har stått alla tre på rad och trängts, grälat om vem som skall kavla ut degen och kritiserat varandras kakor. Vi har förbjudit varandra att äta av degen och stått och ätit i smyg när de andra tittat bort. Trots den stränga regeln har alla förätit sig när vi efter flera timmar blivit klara. Vissa år har vi bakat pepparkakor redan första advent bara för att vi har varit så otåliga. Det har lett till att vi varit tvugna att baka ytterligare en sats före jul, småningom är pepparkaksburkarna väldigt tomma...
De senaste åren har ivern avtagit en aning. Det är alltid någon som ger upp mitt i eller någon som gärna säger sig avstå. Lika bra det, kanske. Ser framemot det i alla fall, oberoende av hur många som slåss om degen.
Julgranen är skaffad, men den får stå ute och vänta ännu några dagar. Sedan får vi klä den, jej! Det är också en session som kan se en aning kaotisk ut. Logiskt är det att sätta stjärnan på plats först och sedan glittret innan man börjar med det andra, men ändå hinner julgranskulor hängas upp innan granen ens står stadigt i foten.
Väntar bara på julaftonsmorgon.
Vissa saker går inte att förklara, men den stunden är alltid lika fylld med nostalgi.

Det enda som saknas är snö.
Var snäll. Vem vet, kanske en liten tomte sitter och iakttar dig precis nu.

1 Comments:

At 10:20 em, Anonymous Anonym said...

Verkligen fint skrivet! Ungefär sådär är det nog också hos oss!:D Fast knäck brukar vi inte göra. Ha en bra fortsättning på jullovet!:)

 

Skicka en kommentar

<< Home