Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

02 januari 2008

Nya vindar

Gott nytt år!

Borde jag redogöra för mitt 2007? Eller borde jag se framemot mitt 2008? Å ena sidan är det bra att ta en titt på året som gått, kanske märker man misstag man gjort och säkert minns man de bästa händelserna. Å andra sidan är det bra att blicka framåt och förbereda sig på det som komma skall.
2007 har för mig bestått av både toppar och dalar och platt mark. Tur det, finns det inga dalar märker man inte topparna.
2008 kommer antagligen likaså att bestå av både glada och mindra glada dagar. Men jag hoppas att det skall få bli ett år av förändring. Nyårslöften är inte något jag brukar avge, inte officiellt i alla fall. Men efter att ha tänkt lite på året som gått kommer jag nog på sådana saker som jag borde lova mig själv. Sådant som har med förändring att göra.
- Kanske märkte du att jag skrev mitt 2007 och mitt 2008. Jag har alltför ofta märkt att det jag tänker och gör sist och slutligen kretsar kring mig själv. Jag tänker på vad jag vill och vad jag tycker, på mitt liv och mina behov. Säkert är det normalt, alla är vi ju huvudpersonen i våra liv. Men jag skall i alla fall försöka öppna ögonen lite och se att det finns viktigare saker och personer att tänka på. 2008 får bli vårt år i stället.
- Jag skall leva som jag lär. Om jag säger att jag läser Bibeln och ber varje dag, så skall jag också göra det. Jag kan lura er med det men inte Gud. 2008 får bli vårt år, där också Gud finns med.
- Jag skall se det halvfulla glaset. Jag skall le oftare.
- Jag skall fast besluten kämpa för att få saker och ting att gå som jag vill. Detta innebär läsning, att sköta studierna. Jag förlorar knappast på det.
- Jag skall bara göra det som känns meningsfullt. Det gör mig glad.
- Jag skall visa kärlek mot dem jag älskar.

Vad det blir av 2008 får vi se. Jag börjar med att njuta av jullovet.