Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

02 september 2007

Söndagsmorgon

Hur nördig får man bli? Vaknade halv nio och har sedan dess med en liten paus för morgonmål suttit med laptopen i sängen under mitt varma och sköna täcke och surfat på nätet. Så olikt mitt idealjag. En söndagsmorgon i mitt drömliv med mitt idealjag som huvudperson skulle vara en solig, frisk och lite kylig höstmorgon med träden brinnande i rödgula färger. Skulle ta en länk eller en lång morgonpromenad för mig själv eller med någon lika hurtig och komma in uppfriskad, fräsch och lagom varm och svettig. Sedan skulle jag äta en ordentlig frukost, dricka en värmande kopp kaffe och läsa dagens Husis för att sedan traska iväg till kyrkan. Den dagen kanske kommer. Måste dock försöka inse att mitt verkliga jag borde göra vissa ansträngningar för att uppnå detta. Och kanske finns denna söndagsmorgon längre fram i livet.
Hade visserligen tänkt hinna med en morgonlänk före kyrkan som för första gången på länge börjar klockan tolv. Vaknade nog, men tittade ut och konstaterade att det regnar och ruskar. Gillar inte att springa i motvind, så varför plåga sig själv mer än man måste?

Det har varit skönt att vara hemma. Lite jobbigt kan det bli att pendla mellan Åbo och Helsingfors varje veckoslut (dock ej nästa), men tror att det är värt det. Visst säger jag att jag går "hem" när jag är i Åbo och syftar på mitt rum där jag bor fem dagar i veckan. Men "hem" för mig kommer nog alltid att betyda det hem där jag har min familj, oberoende av vem eller vilka min familj består av.
I morgon börjar allvaret. Nästa veckoslut sitter jag fast, har två veckoslut med kurser denna höst. Skall försöka överleva den nya och lite överraskande supkulturen.

God morgon.