Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

23 september 2007

Sällskapssjuk

Idag har jag fått besök hit till Åbo, vilket gjorde att denna söndag inte blev så ensam och händelselös. Mamma, pappa och Robin dök upp vid ettiden. De kom av och an upp för att kolla hur fint mitt rum är (städade i morse!) och sedan gick vi ut på stan för att hitta något att äta. Det är bra med besök, får alltid lite mat och mer lunchkuponger. Denna gång fick jag äntligen en växt också. Får se hur länge den lever. Jag åt en smaskig biff, bra med lite variation från makaronerna. Familjen åkte hem efter restaurangbesöket, och jag gick upp till mig och laddade kaffekokaren inför nästa besök. Nu var det mommo och mofa som kom, och vi satt och pratade en stund. Lätt fick jag den större delen av dagen att gå, och behövde inte ta till tentböckerna för att känna mig mindre ensam och uttråkad.
Jag har hosta. Hoppas jag inte blir sjukare än så, har varken tid, lust eller ork. Min hosta brukar ha en tendens att bli otäck, så hosta räcker för min del till att bli alldeles utmattad och okapabel att göra något ansträngande. Dessutom vill jag inte bli sjuk av ytterligare en orsak. Jag skulle bli ledsen och nedstämd av att ligga sjuk alldeles ensam, utan någon som tar hand om mig och bryr sig om mig. Hemma kan det vara skönt att vara lite sjuk ibland. Blir jag sjuk här vet jag att jag skulle få en fruktansvärd hemlängtan. Jag skulle sakna någon som frågar hur jag känner mig, som hämtar varm saft eller Panadol Hot (blä) åt mig, som säger åt mig att ta det lugnt och förbjuder mig att gå på länk. Skulle sakna någon som vaknar då jag hostar, som tröstar mig när jag tycker det är otäckt och en axel som jag kan luta huvudet mot av utmattning. Så nej tack, ingen flunsa för min del.
Jag är rätt så kinkig när det gäller sällskap och ensamhet. Jag vill inte känna mig ensam, men jag vill också kunna dra mig undan då jag vill vara i fred. Jag är visst aldrig nöjd.

Nu skall jag återgå till den superintressanta Språkets struktur, betydelse och användning. Hoppas ni uppfattade ironin. Morgondagen är ledig, men för min del är det dags att börja läsa på allvar. Tur att det är lite intressantare böcker jag valt ut för i morgon. Synd att de intressanta böckerna är drygt femhundra sidor, medan de flummiga och sövande böckerna är tunna och lätta att bära på.

"Att vara ensam är skönt när man önskar vara det, men inte när man är tvungen att vara det."
- Annette Kolb