Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

21 september 2007

Babyfeber, studiemoral och länknöje

Fredag kväll och veckan är ännu inte slut. Jag har kurs hela dagen i morgon, men inte klagar jag, det är en jättetrevlig kurs. Den här veckan har jag haft fullt upp. En ny kurs började igår, så det blir mer program, och neuropsykologi/kognitiv psykologi är inte det enklaste. Har dock inget emot att kämpa.
Mitt intresse för barn blev för mig själv mer uppenbart igår, då jag frivilligt gick på en föreläsning om hur man skall trygga barnets välbefinnande inom dagvården. Det var en gästföreläsare, Mirjam Kalland, som talade, främst kanske för dagispersonal, men föreläsningen rekommenderades även för logopedistuderandena. Det var nog värt att släpa sig tillbaka till skolan till klockan sex. Utvecklingspsykologin, kursen som jag har bl.a. i morgon, fokuserar också på barn och ungdomar, och mitt intresse för sådana här saker tyder åtminstone för tillfället på att jag i framtiden kommer att arbeta med barn.
Studierna går alltså bra. Jag känner att jag är motiverad, jag har varit på gott humör när jag har stigit upp och på gott humör när jag har kommit hem från skolan. Visst prövas humöret lite då man radar tentböckerna på varandra framför sig, men varför gnälla?
Jag är lite kritisk mot vissa andra studeranden. Typexempel finns i min korridor, men jag vet att det finns fler som är likadana. Det är bara det att jag märker mest av dem jag bor med. Det jag svamlar om är deras attityd till alkohol, supande, härjande och festande. Givetvis är det en oundviklig del av studielivet, men nog höjer jag lite på ögonbrynen då det sups tre vardagar i streck. Jag kan nog förstå att man vill släppa loss på en fredags- eller lördagskväll, men jag kan inte tro att man tar studierna på fullt allvar om man en tisdagskväll dricker sig under bordet och sover bort halva onsdagen för att sedan göra om det följande kväll. Jag lägger mig inte i andras vanor, för min del får de göra vad de vill, men jag tycker ändå det är lite ansvarslöst och dessutom hänsynslöst. Nu tänker jag mest på dem som blev utan studieplats. Om jag inte hade kommit in, och fick reda på att någon som inte sköter sina studier utan tror att studielivet är festande bara pantar på en studieplats som jag skulle ha kunnat utnyttja bättre, skulle åtminstone jag vara sur och bitter och inåtvänd. Försöker därför sköta mina studier ordentligt inte bara för att det är kul och för att jag lär mig något, utan också för att visa min tacksamhet över att jag har en studieplats.

Jag har kommit på ett nytt sätt att underhålla mig på ifall länken mot förmodan skulle bli tråkig. Det är jätteskoj att springa förbi 20-30- åriga män för att retas lite och se hur de reagerar. De flesta verkar inte kunna tåla att en mycket mindre och yngre tjej studsar förbi, det är tydligen väldigt dåligt för deras självförtroende. Om de inte stannar helt och låtsas att de får kramp, så hänger de enträget efter och vägrar låta mig springa förbi i min egen takt. Vissa skall till varje pris förbi igen och spurtar lite i nästa backe, andra hänger kvar tätt efter för att visa att de inte blir efter. Idag sprang jag förbi en kille som lunkade på i sakta mak, och min fart var klart hårdare än hans. Han tog det rätt hårt, och jag sprang med honom flåsande i nacken nästan ett helt varv. Det gillade jag inte speciellt mycket, så stannade för att göra magmuskler och blev samtidigt av med honom. Det är kul att retas. Grejen är bara den att jag är så väldigt tävlingsinriktad, så när jag väl har kommit förbi någon som sedan försöker komma förbi mig, vägrar jag ge upp min plats i täten. Borde kanske vara mer storsint...

Tyst och skönt i våningen nu. Vissa har åkt hem till veckoslutet, andra är ute och firar fredagskväll. Jag har firat fredag med att lösa korsordet i Husis. Det är fredagens höjdpunkt. Jag har också ätit en påse Suffeli Puffi. Köpte den idag när jag var på stan för att ha den i morgon då jag tänkte titta på en film. Men det ser ut som att jag får köpa mer godis tills i morgon. Typiskt mig.
Kan avsluta med att citera ett citat ur en av kursböckerna, Talkommunikation.
Din röst är mjuk och vacker, ren och klar
Dock manar mig fysiken till förnuft
Ty vad jag älskar mest av allt du har
Är blott en skälvning genom idel luft

Hasta luego

4 Comments:

At 11:57 em, Blogger Hanna said...

Bra inlägg! Roligt att läsa! Henrik tycker du är lite leija, men om du kan retas me 20-30åriga gubbar så ta allt nöje ur det! :D Diggar verkligen att läsa dina inlägg, Henrik tycker du kan skriva (vågat av hnm att medge det :P) Gonatt för vår del! HA de roligt i skolan!

 
At 9:08 fm, Anonymous Anonym said...

Jasså Henrik talar via dej :D joo, försöker skriva bara ja hinner o har någo klyftit att komma med :)

 
At 2:06 em, Blogger JJ said...

hah ja ska tävla me dig nästa gång vi e på länk...

 
At 6:34 em, Anonymous Anonym said...

int vågar du ;)

 

Skicka en kommentar

<< Home