Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

19 september 2007

Facebook, höst och annat strunt

Facebook når allt fler och hela tiden hittar åtminstone jag mer eller mindre bekanta som använder sig av denna nätgemenskap. Har under de senaste veckorna fäst min uppmärksamhet vid tidningsartiklar som tar upp detta halvnya mode. 8.9 jämför Volt Facebook med Myspace. Författaren kommer fram till att Myspace är för sådana som vill dela musik, Facebook är den nya hiten för sådana som vill hålla kontakten. "Nörden och gothtjejen är Myspace medan baldrottningen och quarterbacken är Facebook". 11.9 hittar man en artikel i Husis om politiker som använder sig av Facebook och andra sociala nätverk. I Finland är de gröna aktivast, och det tycks vara ett nytt och bra sätt att visa sin aktivitet.
I Papper denna månad finns det en artikel om Facebook, en kort grej som varken direkt talar för eller emot fenomenet. De ser på saken från en negativ och en positiv synvinkel. Vad gör man på Facebook? "Slösar tid". "Umgås och skapar kontakter." Välj själv inställning. I ledarsticket i Husis 16.9 kommenteras Facebook igen. Skribenten tar upp det knäppa med att sitta vid datorn och slänga kossor på sina vänner och bjuda på virtuella drinkar och sådant, men förstår nog idén med att upprätthålla kontakten med sådana man annars kanske inte skulle träffa eller ringa.

Här är bara några exempel på sådant som dykt upp i tidningar angående Facebook, och sedan jag själv joinade så tycker jag att man stöter på motsvarande artiklar mest hela tiden. Själv tycker jag Facebook är okej, inte som t.ex. irc-galleria där man i princip bara visar upp sig. Håller för nöjets skull på med att pyssla lite på min sida, hittar kompisar och ser vad de sysslar med. För mig är det ett bra sätt att kolla att gamla vänner lever eftersom jag knappast ringer dem längre.


Den här veckan har jag läst till en intent jag har i morgon. Stressade lite i början, men kom på att det är onödigt. Det går som det går. Nu har studierna alltså kommit igång på allvar. Dem tänker jag inte berätta om.
Jag njuter nog av hösten. Idag har det varit ett härligt väder, och tog mig tid att gå på länk efter en paus på flera dagar. Det var jätteskönt att få lite frisk luft efter några långa skoldagar och läsesalsbesök. Jag har en stor lönn utanför mitt fönster, och den är jättefin just nu. Hösten har nog sin charm trots allt. Märkte en sak som jag gör omedvetet, helt av gammal vana. Jag går alltid på trottoarkanten. Varför vet jag inte, men var jag än går söker jag mig ut på kanten där jag går och balanserar.
Undrar om det i allmänhet sparas energi här i Åbo. I alla föreläsningssalar är det svalt och efter att ha suttit stilla i en och en halv timme känner man sig frusen. I mitt rum är det för tillfället knappt 19 grader, vilket inte är så kallt, men som nog känns kallt på morgnarna när jag skall stiga upp. Då känns nog sängen varm och skön och hemtrevlig. Får hälla i mig skållhett kaffe för att få upp värmen, sedan är allt bra. Hoppas de skruvar upp värmen när det blir kallare.
Har varit på gott humör den här veckan. Det kändes bra att komma tillbaka i söndags, hade inga negativa hemlängtan-känslor, och har varit glad och nöjd med min tillvaro. Det gör allt så lätt. Någon bär mig.

3 Comments:

At 10:05 fm, Blogger Hanna said...

Haha :D Dedär me trottoarkanten gör ja också. Ibland känns de fånigt som en 20årig kvinna att gå hem från bussen hela vägen balanserande på en kant :P En gång va de tom. en gubbe som kom emot mig (när ja koncentrerade mig på mitt balanserande) som sa att "hyvin menee", jag kände mig mogen :D. Du ska nog i nåt skede skriva om studierna, det vore intressant att få läsa. Ha de bra i Åbo! Njut av hösten, kram!

 
At 8:28 em, Anonymous Anonym said...

Ta foto av lönnen!

 
At 10:05 em, Blogger Hejafreja said...

tar inte befallningar av anonyma typer... men okej, ja ska

 

Skicka en kommentar

<< Home