Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

03 juni 2007

Sjung om studentens lyckliga dag!

En pinfärsk, trött men lycklig student vandrar hem från busshållplatsen. Solen håller på att gå upp, fåglarna kvittrar redan. Det verkar bli en fin solskensdag. Det är den 3.6.2007, klockan är 04.30.



Igår var det den stora dagen. Äntligen fick jag sätta på mig studentmössan, efter tre år i gymnasiet och en knapp månads intensiv läsning inför studentskrivningarna. Dagen började klockan sju då min väckarklocka ringde, och före halv tio kom jag till skolan där det började samlas uppspelta blivande studenter och deras föräldrar med kamerorna i högsta hugg. Klockan tio marscherade vi in i gymnastiksalen och vårfesten och dimissionen kunde börja. Det hela tog dryga två timmar, sedan bars vi traditionsenligt ut ur huset av yngre elever. Utanför grattades vi av föräldrar med rosor och fotografier. Mommo och mofa kom dit och kastade sig över mig rätt så fort. Efter kramar och småprat med lärare och kompisar började vi söka oss hemåt för att kladda grädde på tårtan och blanda ihop salladen. Hos oss gick det rätt så lugnt till. Folk kom och gick med jämna mellanrum, och det var aldrig jättemånga gäster hos oss på samma gång. Solskensvädret som vi hade beställt gjorde det möjligt att sitta ute, så det blev varken varmt eller trångt. Fick rosor och presenter och skålade och åt tårta tills jag höll på att spricka. Får fortsätta på kaklinjen resten av veckan, det blev en hel del över. Synd, det är svårt att motstå godsakerna och det är bikiniväder nu så man borde ju akta sig lite. Partyt höll för min del på till strax efter klockan sex då jag måste börja åka iväg till studentbalsmiddagen på restaurang Sipuli. Det var en riktigt trevlig middag, även om maten kanske inte var en direkt succé. Halv tolv- tiden började vi ta oss mot Casa där efterfesten skulle äga rum. Det var kvällens flopp, ägnade säkert två timmar till att köa, först för att över huvudtaget komma in, sedan för drinkkuponger och sedan till bardisken. Tröttnade ganska snabbt och efter halv tre började jag fundera på att söka mig hemåt. Taxiköerna var kilometerlånga över allt så fick vänta på nattbussen. Var hemma halv fem på morgonen då solen hade börjat gå upp. Kändes lite konstigt att gå och lägga sig då det var så ljust, men nog somnade jag alltid.



Sov fem timmar och vaknade för att gå ut i sommarvärmen och spela fotboll. En aning orkeslös var jag nog, men piggnade till efteråt. Var sedan på Henriks andra studentfest och proppade i mig mer kaka. Veckoslutet tog sedan slut i och med att Jan skulle in igen. Antar att det här veckoslutet är det som jag nog alltid kommer att minnas, åtminstone hoppas jag det eftersom man bara blir student en gång. Värt att minnas i alla fall. Om en vecka borde mina foton komma, hoppas de blev okej så man täcks skicka iväg tackkort.



Konstigt att tänka att sommarlovet har börjat. För mig märks det inte riktigt, har haft sommarlov sedan april. Sommarväder är det i alla fall. Måste väl läsa lite ännu ett par veckor inför inträdesprovet till Soc&Kom, men jag tror att läsandet sker utomhus för det mesta. I morgon tar jag boken med mig till simstadion.



Studentmössan läggs tillbaka i lådan och göms i skåpet för att tas fram nästa valborg.

Grattis till alla studenter, hoppas er dag var lika oförglömlig som min.