Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

01 januari 2007

"Livet är inte de dagar som gått utan de dagar man minns"

Another year over. A new one just begun...
Det är konstigt att säga att detta år har varit det bästa i mitt liv. Men det kanske jag kan göra i alla fall. Låt mig förklara varför.
För ett år sedan visste jag inte riktigt vem jag var. Eller såklart jag visste vad jag heter och var jag bor, men jag var kanske lite förvirrad ändå. Visste inte vad jag ville, hur min framtid skulle se ut, om jag alls skulle orka med församlingen och fotbollen och så vidare. Kände mig rätt så liten i världen. Men så kom jag till en sådan där vändpunkt i mitt liv då jag började inse saker och ting, började se på världen och Gud ur ett lite annat perspektiv.
Jag tror inte jag skulle vara riktigt den jag är idag om det inte var för en viss person, och jag hade inte upplevt det underbara Gud givit oss- kärleken. I och med det fann jag också vägen till Gud som jag kunde börja vandra på för att hela tiden närma mig Honom. Jag insåg vad som bör göras för att inte stampa på ställe utan i stället lära mig mer och växa i tron, och jag fick nog en rejäl puff för att komma igång. Genom allt detta har jag börjat förstå mig på de två röda kulorna i min frälsarkrans. Den ena står för Guds kärlek till människorna. Den andra står för den kärlek vi ger åt varandra. Den kärlek vi får från Gud hjälper oss att själva kunna visa en osjälvisk kärlek åt andra. "Gud finns i den kärlek vi känner för varandra..."
Jag har också försått att jag inte finns till på grund av en slump. Det finns en mening med mitt liv, och den insikten har gjort det lättare att förstå saker och ting. Så jag har alltså växt i tron en hel del detta år, och det är bl.a. det som gör detta år till ett så bra år.
Skolan har nog gått bra, även om jag lidit av skoltrötthet och lathet, samt blivit störd av att ha tankarna på annat håll. Har fått en del nya vänner, lärt känna gamla vänner bättre och lyckats undvika gräl med någon kompis.

Mitt år slutade med ett besök i Österbotten. Först ett par dagar med vänner och bekanta, och sedan ett par dagar på nyårsläger i Kokkola. Det var givande på alla sätt, men tror jag berättar mer om det en annan gång. Tack i alla fall för mat och husrum och nya bekantskaper!

Ett fint år att lämna bakom sig och en bra grund inför det nya året.

Vad har jag då framför mig? Ett år av väntande, längtande, tänkande. Ett år av pluggande, skrivande, inträdesprov och innan det vissheten om vart jag vill söka in, var jag vill börja studera. Jag hopps det skall klarna under snar framtid. Ett år av hård träning och en tuff fotbollssäsong. Ett år av mognande.

Ett välsignat, gott nytt år!