Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

17 december 2006

Matta och dåligt humör passar inte ihop

Idag har jag sett både soluppgången och solnedgången. Och en hel massa mörker också.
Steg upp medan det ännu var mörkt och medan de flesta normala människor ännu sover en söndagsmorgon som denna, och åkte iväg till träningarna. Gick över bollplan kvart före nio, ungefär då det börjar ljusna. För att vara exakt så gick solen upp 09.42 idag, så jag såg verkligen dagen gry. Och en fin dag blev det ju, med tanke på vädret.
Efter träningen satt jag mig vid mitt skrivbord och började räkna. Har mattaprov imorgon, men det var inte alls det jag skulle säga. Jag såg nämnligen solen gå ner också. Det är otroligt vad korta dagarna är nu. Efter några uppgifter måste jag tända lampan, och efter bara en stund till (kändes det som) var det alldeles mörkt där ute. Och klockan var bara fem.
Dryga fem timmar matematik och inte ett dugg klokare. Skulle jag inte ha vänner som smittar av sig med gott humör skulle jag har tappat kontrollen totalt och kört huvudet i en dokumentförstörare (om jag hade haft en sådan). Jag har en förmåga att ge upp när saker och ting inte lyckas, vilket leder till en känsla av hopplöshet och känslan av att jag helt enkelt är för dum för att förstå. När jag till råga på allt är trött och helst bara skulle vilja sova, beter jag mig som en grinig unge och undrar inte alls om de omkring mig tröttnar på mig. Kanske ni någongång har upplevt den där känslan av att bara vilja skrika ut all ilska, som om det skulle lätta efter det...
Nåja, det värsta är över för tillfället. Blev på lite bättre humör, och försöker att inte tänka på mattan så mycket mer. Sover med böckerna under dynan och hoppas att informationen skulle flytta över till min trånga skalle i stället. Kanske kan be lite också.

Helt hopplöst har inte veckoslutet varit, tvärtom. Fredagen firades i vänners sällskap och med tankarna på andra håll än skolstressen. Väntar på nästa fredag- då är det ingen skolstress mer på ett par veckor. Lördagen gick åt till en förmiddagsexpedition till Jumbo och sedan församlingens julfest. Det var riktigt kul, har inte varit med om en sådan tidigare. Sjöng vackra julsånger, åt gröt och dansade ringdanser. Och förutom julens budskap fick vi höra ett annat glädjebudskap som verkligen gladde oss alla. Kvällen avslutades med ishockey på en is i alldeles utmärkt skick. Borde dock vässa mina skridskor, kände mig lite som Bambi på is emellanåt...

11 timmar till mattaprovet.
En vecka kvar till julafton.
Två veckor kvar till nyår.


2 Comments:

At 10:13 em, Blogger JJ said...

Bön e bra. Good thinking, Robin..

 
At 11:07 em, Blogger Hanna said...

Najs inlägg. Lycka till i prove! De ska nog bli ett super nyår! :) kram

 

Skicka en kommentar

<< Home