Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

05 juni 2007

Sol både ute och inne

Som så många redan har konstaterat är sommaren här på allvar. Hoppas den har kommit för att stanna. Jag måste försöka börja hitta på program åt mig på dagarna eftersom jag inte jobbar eller har något annat för mig. Vilken tur att jag ännu har ett inträdesförhör kvar, jag är sysselsatt ännu en vecka. Men sedan borde jag börja göra saker jag vill hinna med, annars går det som varje år då man under den sista veckan av sommarlovet skall försöka hinna med allt man inte har hunnit med. I sommar skall jag njuta till fullo och använda min tid till något bra, inte bara solande på bakgården. Sola kan man även göra på andra ställen i bättre sällskap än sig själv.
Tänk så humöret kan slå om snabbt. Under de senaste dagarna har jag nog haft starka humörsvängningar. Under studentfesten och dagen därpå var mitt humör på topp. Dock följde en djup besvikelse igår då jag märkte att den halvt planerade interrailresan knappast blir av för min del. I så fall skulle jag lämna ett helt lag åt sitt öde... Visserligen innebär det en möjlighet att delta i läger och sådant jag annars hade missat, men kan ändå inte låta bli att vara ledsen över det. Nåja, det kommer nya somrar med nya chanser. Idag har mitt humör återställts. Fick en hel del läst idag, vi vann vår match och jag fick reda på att jag kom vidare till det andra skedet i inträdesförhöret i Åbo. Så nu får jag åka dit igen, hurra! Mina känslor är blandade angående det. Är ett steg närmare en studieplats i Åbo, bör bara göra ett gott intryck på fredag. Är också ett steg närmare fem år i Åbo. Vet inte om jag skall skratta eller gråta. Jag har ju inte kommit in ännu, så väntar och ser om det blir något alls. Ropa inte hej förrän du är över bäcken...
Jag fick en laptop av mamma och pappa i studentgåva, så sitter framför den kvällarna i ända. Har hittat en massa nya spel. Förut var det Solitaire som gällde, nu är det Mahjong. Det är otroligt lätt att fastna och inte kunna slita sig från det. Jag måste så klart spela tills jag vinner, och när jag vinner tänker jag "äh, en gång till". Så håller jag på tills det blir en ond cirkel som jag med våld måste försöka bryta.
Min sommar kommer väl mestadels att innebära fotbollsspelande. Till mitt stora förtret blir det inte så mycket tid för lande och knappast några längre båtturer i skärgården heller. Saknar det. Att vakna i akterruffen av vågskvalp, känna doften av nyrökt fisk, äta nypotatis och sill och flundra, sitta längst fram i fören med benen över däck så att jag inte ser något annat än havet. Hoppas det inte bara förblir barndomsminnen, utan att jag ännu får chansen att uppleva en sådan sommar. Förra sommaren var den första då jag missade båtsäsongen, det känns som en evighet sedan sist.
Oj, så sena kvällar det blir. Dagarna är så långa nu och det blir inte mörkt förrän sent på kvällen, så min dygnsrytm håller på att rubbas helt. Måste försöka slita mig från datorn nu, skall upp och läsa i morgon igen.
Godnatt hattifnatt.

3 Comments:

At 11:49 em, Blogger Hanna said...

Pieksämäki? Pieksämäki? Pieksämäki? Oj, skrev ja de tre gånger? De va meningen :D. Kolla www.kyrkansungdom.nu och kolla med gubben i telefonen kl. 22 så kanske du infinner dig på vårt eminenta volleybollsturneringsvinnande lag på Pieksämäi isommar :P. It sure would be nice :)

 
At 11:21 fm, Anonymous Anonym said...

joo nå e de int interrail så e d pieksämäki. e gärna me på volleyboll :) gubben tycker detsamma

 
At 4:55 em, Blogger Hanna said...

Jeejeejee! JEEJEEJEE! J-E-E-J-E-E-J-E-E! SUperduperfenomenalt! Anmälan innan 15.6. O så ska vi minnas o anmäla ti midsummer. Tsiibadiibaa, its gonna be fun!

 

Skicka en kommentar

<< Home