Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

07 juni 2007

Hej, jag är fundersam. Vem är du?

Min ägare har fått mig
av en vänlig gammal präst.
Men ändå är det andra
som använder mig mest.
-Vem är jag?

Namnet, såklart.
Namnet är sist och slutligen en rätt så viktig del av jaget. Även om det inte direkt påverkar personligheten så är det ändå under ditt namn andra lär känna dig. När du träffar en icke- bekant person är det första du gör att tala om för honom vad du heter. Det är ganska naturligt. Alla som känner mig har lärt känna mig som Freja. Inte som Anna eller Kajsa eller någon annan. Och har jag inte något annat svar på frågan "Vem är du?", kan jag alltid svara "Freja".
Bläddrade i en bok där mamma har antecknat en del saker om min tidiga barndom, de första orden och sådant. Där var även namnförslag, och jag är nog glad att det blev det det blev. Vissa kan ju nog vara lite ledsna över att de har haft alltför fantasifulla föräldrar när det gällt val av namn...
När du träffar en människa ny för dig, skakar du hand med henne och säger ditt namn.
Det intressanta är sedan det du berättar om dig när du under det första längre samtalet skall berätta lite om dig själv. Här lyser vikten av tillhörandet till sociala grupper fram. Du berättar att du är från Finland, kanske säger du att du är finlandssvensk. Du berättar om din familj, vilka som hör dit. Kanske spelar du i ett lag, är med i en klubb eller sjunger i kör. Du berättar var du studerar eller arbetar. Sällan redogör du för dina personlighetsdrag när du presenterar dig. Du säger inte att du är blyg och tystlåten eller att du är arbetsnarkoman eller är lat och åker snålskjuts på andras bekostnad. Personlighetsdragen får den andra personen själv upptäcka, om han vill lära känna dig närmare.
Dina närmaste vänner har säkert glömt det första intrycket du gav dem och har ändrat på alla fördomar de hade om dig när ni först träffades. De vet av egen erfarenhet att du är blyg, inte gärna sjunger högt inför andra eller är glad och utåtriktad eller har städmani. Det har du inte behövt berätta. Ändå har de varit villiga att lära känna dig bra, och accepterar dig för precis den du är. Sedan beror det på hur nära du låter någon komma. Vem får veta dina djupaste hemligheter, vem kommer in i din personlighet och snuddar vid ditt allra innersta kärnjag? Det väljer du, och det väljer den som är villig att komma så nära dig.
En del får bara veta ditt namn. Andra vet var du gått i skola. Inte alla vet vem du är.

1 Comments:

At 11:03 fm, Anonymous Anonym said...

Intressant skrivet! (Och BRA skrivet, det märks att du har L i modda;) )

 

Skicka en kommentar

<< Home