Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

14 juni 2007

Carpe Diem

Jaha, idag har jag skrivit mitt sista inträdesförhör. Ända tills idag har jag varit sysselsatt med läsande (åtminstone har jag kunnat säga att jag har läst även om jag för det mesta bara suttit försjunken i mina egna tankar med boken framför mig), men nu är jag väldigt ledig. I själva verket har jag ingenting att göra.
För att inte gå omkring här hemma som en osalig ande är det bäst att hitta på något att göra. I morgon skall jag nog inte vara speciellt aktiv, men sedan. Nästa vecka är räddad. På lördag skall jag på bröllop, det är det första jag upplever så det är lite spännande. På söndag skall jag till lande, äntligen! Inte för att det är detsamma som förr, det är bara jag och Robin som åker, men ändå är det skönt att få åka dit. Måste klara mig flera dagar utan internet och Friends. Skönt. Kommer hem på torsdag och packar om, sedan bär det av norrut. Skall fira midsommar i Österbotten, det skall bli kul.
Därefter följer några förväntansfulla veckor innan jag får veta hur inträdesförhören gått. Sedan kommer antagligen en hel del val och kval att uppstå, men skall försöka klara dem utan större ångest.
Jag har inget att göra i sommar. Å ena sidan är det skönt, men å andra sidan innebär det att jag måste anstränga mig lite så att jag inte blir alltför passiv. Såklart att fotbollen tar upp en helt del av min tid, men dagarna kan bli långa om jag inte gör något. Måste väl störa några kompisar nu och då. Eller också börjar jag upptäcka Helsingfors med spårvagn som någon i Husis föreslog. Det blev inte interrail för min del som tänkt, kanske är det bra, kanske inte. Det känns ju inte så roligt men vem vet, kanske var det meningen...?
Jag har alltså inga stora planer för sommaren. Ändå har jag lovat mig själv en del saker.
För det första skall jag läsa Bibeln flitigare. Fick en fin studiebibel i studentgåva så den tänkte jag börja studera lite närmare.
Jag skall lägga mitt tusenbitarspussel jag köpte i Paris.
Jag skall läsa riktiga böcker, inte skolböcker.
Jag skall vara utomhus så mycket som möjligt och absolut minska på mitt datoranvändande.
Jag skall ta dagen som den kommer, men ta tillfället i akt och göra något av den.

Nåja, jag hade inte så mycket att komma med. Avslutar här för att kunna börja på ett nytt, smartare och mer genomtänkt och sammanhängande inlägg.

Du ska inte tro det blir sommar
ifall inte nå´n sätter fart
på sommarn och gör lite somrigt,
då kommer blommorna snart.
Jag gör så att blommorna blommar,
Jag gör hela kohagen grön
och nu har sommaren kommit
för jag har just tagit bort snön

Jag gör mycket vatten i bäcken
så där så det hoppar och far
Jag gör fullt med svalor som flyger
och myggor som svalorna tar.
Jag gör löven nya på träden
och små fågelbon här och där.
Jag gör himlen vacker om kvällen
för jag gör den alldeles skär.

Och smultron gör jag åt barna
för det tycker jag dom ska få
och andra små roliga saker
som passar när barna är små
Och jag gör så roliga ställen
där barna kan springa omkring
då blir barna fulla med sommar
och bena blir fulla med spring.

Idas sommarvisa bara för att inlägget skulle bli längre. Och kanske också lite därför för att jag tycker att Ida är söt.
Au revoir.