Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

19 mars 2011

Drömmar

Jag är knappast den enda som har sådana där drömmar som bara får förbli drömmar, som kanske inte är till för att förverkligas. Jag är knappast den enda som om det bara var möjligt skulle packa kappsäcken och flytta till en söderhavsö och tillbringa resten av livet i en hängmatta. Eller resa världen runt. Eller flytta till en ö i skärgården för att författa. Eller öppna ett hotell. Jag läste någonstans att av alla drömmar som kvinnor nämner är den populäraste att någongång öppna ett litet bageri, café eller något motsvarande på någon liten idyllisk ort. Det hör nog till mina drömmar måste jag erkänna. Tänk att få ha ett eget café som lockar gäster med en härlig doft av nybakt bröd och som kan erbjuda husmanskost och härligt enkla och läckra bakverk. Oberoende vad det är, handlar det väl i grunden om att bara få släppa allt och börja om och få en chans att förverkliga sig själv på ett eller annat sätt. Det är kanske inte möjligt att förverkliga drömmar av detta slag, på grund av verkligheten, vardagen, livssituationen eller brist på mod. Kanske ska drömmarna bara få finnas, för att ha något att tänka på ibland när man behöver koppla bort vardagen.
Jag är alldeles nöjd med min vardag nu, och mina drömmar får förbli sådana åtminstone tills vidare. Jag är nöjd med mitt yrkesval och behöver bara semester nu och då för att sedan orka ta tag i vardagen igen. Visserligen söker jag ständigt mening i det jag gör, men för det mesta är jag ganska tillfreds. Små projekt funkar bra för att upprätthålla meningen med livet (eller det jag själv tycker att är betydelsefullt, en känsla av att göra något vettigt). Så nu har jag ett nytt. Får se vart det bär. Skapade en ny blogg, så den som är intresserad har möjlighet att följa med mig in i min matvärld. Matbloggar är inget nytt fenomen. Men något nytt för mig.
Coming soon:
frejagrejar.blogspot.com