Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

17 januari 2011

Småsaker

Småsaker kan bli rätt så stora, speciellt om man hakar upp sig på dem. En del kan stjälpa hela dagen, andra kan rädda den.
Jag är rätt så fast vid vissa rutiner, och det kan bli problem om saker och ting inte går som jag tycker att de skall då. Morgonen är en sådan där orubblig ritual. Det är den viktigaste stunden på dagen, eftersom den avgör huruvida dagen börjar bra eller dåligt. En bra start på dagen är således ett gott tecken på en bra inställning inför dagen, och tvärtom- en usel morgon är inte en särskilt bra start. Till mina morgonrutiner hör ett ordentligt morgonmål, en stor kopp kaffe och lusläsning av Hufvudstadsbladet i lugn och ro. Det innebär att jag reserverar en timme för en lugn och skön morgonstund innan det är dags att köra igång dagen på riktigt. Jag njuter.
Idag, liksom några dagar förra veckan, har jag blivit utan morgontidningen. Det är otroligt att en sådan liten detalj kan reta mig, men plötsligt bara försvinner frukostens värde. Vad är kaffet och äggsmörgåsarna utan tidningen? Ingenting. Den bästa stunden efter att jag vaknat är som bortblåst, och jag är lika grinig som min trötta man som blivit uppryckt alltför tidigt. Suck.

Vilken tur att det finns småsaker som kan göra en bra dag ännu bättre. Jans specialdessert, till exempel. Oj, så Jacky Makupala smakade gott. Undrar när jag senast har ätit chokladpudding.

Hur mycket skall man låta småsaker påverka? Jag är rätt så känslig, speciellt när det är småsaker som stör mig. Sunt är det att ta vara på små goda ting, svårare är det att inte bry sig om de små retsamma. Skall öva mig i bägge färdigheter.

Dags att läsa morgontidningen. Bättre sent än aldrig. Den damp ju ner i postluckan ändå :)