Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

28 april 2010

Vårinlägg

Kollade igenom mina tidigare aprilinlägg, och det visade sig att jag varje år har konstaterat att våren är underbar. För att inte vilseleda läsarna måste jag väl hålla mig till traditionen och konstatera att våren är här. För närmare beskrivning av mitt förhållande till våren hänsvisar jag till tidigare inlägg eftersom de fortfarande gäller och för att jag bara inte orkar upprepa mig själv.

Det är inte mycket kvar av vårterminen, tre veckor ungefär till sista tenten. Det borde ju vara motiverande och energigivande, men av någon anledning känns det som att orken börjar ta slut. efter ett intensivt läsår kan man kanske inte förvänta sig något annat. Har känt mig som en Duracellpupu sådana dagar som jag har varit igång 15 timmar och sprungit från det ena stället till det andra. Skoltrötthet kanske det kallas. Inte trötthet annars, jag är pigg som en mört och stiger upp klockan sex alla dagar och tycker att morgonen är den härligaste stunden på dagen, utan jag börjar tycka att skolarbetet smakar trä. Det är en annan slags trötthet än den som kommer på hösten. Då är sömnbehovet större och mörkret har en sövande effekt, men studiemotivationen brukar vara hög (åtminstone till en början). Nu är det lite tvärtom. Några essäer kvar, ett par tenter, praktik... Det är lite svårt att göra det helhjärtat (även om intresset är stort) då tankarna svävar iväg till cykelutfärder, glasstrutar och sköna lässtunder på balkongen.
Mommo och mofa flyttade ut till landet i början av veckan. Jag avundas dem en aning. Få ställen är så bekymmerslösa som landet.

Det är ett strålande väder idag. Tio grader varmt och inte ett moln på himlen. Solbrillorna från de galna dagarna var inte en dålig investering. Typiskt att vara tvungen att njuta av vädret i skolans bibliotek. Min hypereffektiva, prestationsinriktade och smått pedantiska sida lägger band på min lust att ta ledigt för att gå på blåsippsspaning. Kanske kunde jag kompromissa lite och passa på att ta skolarbetet ut en stund på håltimmen.

Ha en skön vårdag!

3 Comments:

At 8:53 fm, Blogger JJ said...

tänka att du gillar dina RL. Najjs! De e nog snygga. Fast i rättvisans namn e de väl hälften mina?

 
At 12:28 em, Blogger Hejafreja said...

haha lika mycket "hälften" som dina brillor e mina.

 
At 5:18 em, Blogger Hanna said...

Ni delar allt 50/50, men frågan är vemdera av er som täcks använda både egna och den andras saker o då finns de ett svar...

 

Skicka en kommentar

<< Home