Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

15 april 2010

22

Ja, må jag leva...

Så blev man äldre igen. Än så länge är det lite kul med födelsedagar, men jag undrar när jag kommer till den punkten att jag helst glömmer att jag fyller år och börjar ljuga om min ålder. Bäst att njuta så länge jag kan.

Födelsedagsfirandet var nog viktigare när jag var yngre, och som för alla andra barn var det väldigt viktigt med kalas. Kaka, godis, en massa presenter och känslan av att vara dagens hjälte. Nu är jag kanske inte lika ivrig att fira mig själv, och något större spekatakel tycker jag inte att jag vill ställa till med( "traditionellt" födelsedagskaffe för gamlingarna får räcka), men varför inte njuta av dagen ändå. Dessutom är jag fortfarande barnsligt nyfiken när det gäller gåvor och överraskningar.

Idag har jag tagit en tidig födelsedagsmorgonlänk i ett strålande födesledagssolsken, öppnat ett par födelsedagspresenter, födelsedagsshoppat lite, födelsedagsstuderat och nu väntar jag bara på att födelsedagsfira med min närmaste. Jag behöver inte märkvärdigare för att kunna ha en bra dag.

Jag kan inte låta bli att kommentera Facebook och födelsedagsgratulationer. Det här är ingen kritik mot dem som har gratulerat mig på min wall, tvärtom är jag mycket tacksam. Det är bara det att de som grattar mig där inte kan vänta sig något personligt tack, eftersom det skulle ta mig hela dagen. En annan sak som stör mig en smula är att "vänner", det vill säga sådana som sällan annars bryr sig om att ringa eller ta kontakt så där i verkligheten, plötsligt reagerar på att någon av deras "vänner" fyller år och gratulerar även om den rikitga kontakten varit bruten hur länge som helst. Facebook är bra, men ibland funderar jag nog vilka som egentligen är vänner och vilka som är grattis-på-födelsedagen-hoppas-du-har-en-underbar-dag-vänner.
Jag skall inte låta detta störa mig, egentligen bryr jag mig inte så mycket, och visst hör jag till dem som nu och då gratulerar på någon halvbekant persons wall. Jag vet ju ändå vilka av dem som gratulerar som är viktiga för mig, som jag gärna skulle bjuda på födelsedagskaffe, och jag är tacksam för dem som, om de bara hade möjlighet, gärna skulle träffa mig in real life och fira med mig.

Ha en bra dag ni andra också, även om ni inte har äran att vara födelsedagsbarn idag.