Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

22 mars 2009

S(k)öndag!

Vilken lycka att få vakna en söndagsmorgon till solsken och fågelkvitter och känna sig pigg och glad trots att klockan bara är strax före sju! Att sedan kunna konstatera att det är onödigt att sova vidare och i stället inleda dagen med att läsa Dagens lösen gör morgonen ännu bättre. Pricken på i-et är att sedan ta en lång joggingtur innan någon annan i hela grannskapet har stigit upp. Vilken lycka att få vakna och genast veta att det kommer att bli en toppendag!
Morgonlänkar hör nog till det bästa som finns, speciellt när solen redan är uppe även om det är tidigt. I morse var himlen blå och solen strålade och bländade mig via snön och isen. Ingen rörelse på vägen, hela grannskapet låg sömnigt och tyst. Jag fick ha hela området för mig själv. Jag fann en sådan där frid inom mig när jag sprang. All stress som har samlats under de senaste veckorna löstes upp, och jag kunde bara glömma allt som har med studier att göra. Jag behövde heller ingen i-pod, i mitt huvud ljöd lovsånger som jag höll takten till. När jag kom in en timme senare hade jag över en timme tid på mig att duscha och äta frukost innan det var dags att röra på sig igen.
Jag njöt av gudstjänsten idag, och vad är inte bättre än att kunna göra mommo och mofa glada med att komma och äta lunch? Kristen gemenskap hör en fulländad söndag till, och för att det skall uppfyllas måste jag strax rusa iväg till bibelstudum. I kväll får jag lite tid med Jan, och så skall vi se om det går att laga karelska piroger själv.
Hurra för dagar med glädje!

4 Comments:

At 8:27 em, Blogger Sofie said...

Jag har aldrig vågat mig på att laga karelska piroger själv, så jag blev lite förvånad när jag senast fyllde år och en flicka från församlingen som besökt Finland en gång hade lagat karelska piroger åt oss! :D

 
At 10:07 em, Anonymous Anonym said...

Låter som en skön dag :)

 
At 9:21 fm, Blogger JJ said...

O nog blev de goda. Men nästa gång skall de bli ännu bättre!

 
At 12:38 em, Blogger Hejafreja said...

övning ger färdighet

 

Skicka en kommentar

<< Home