Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

29 januari 2009

Vessadiskussion

Att tala om Jesus och Gud och tro är tyvärr nästan tabu i andra sammanhang än kristna, och speciellt studieplatsen är ett ställe där man håller ganska låg profil. Lätt smälter man in i massan, och öppnar man inte munnen så antas man vara precis som alla andra antas vara. Bäst att hålla låg profil och inte starta en diskussion som någon kan ta illa vid av. Åsikter kan man uttrycka på toaletten.
Det största diskussionsforumet i skolan är flickornas toalett (jag vet inte hur det ser ut på pojksidan), och på väggarna och toalettpappersbehållarna klottras det åsikter om allt mellan himmel och jord. Politiskt aktiva (d.v.s. sådana som tycker att allt är fel i samhället men som tydligen inte vågar vara annat än anonyma toalettbesökare) och veganer är väldigt aktiva klottrare, men kristna eller andra troende är inte så dåliga de heller. I så gott som varje bås jag har uträttat mina behov i (och det är minsann många) har det funnits någon form av debatt om kristendom, tro och Jesus. Någon har börjat med att skriva att utan Jesus finns ingen räddning, och någon har kommenterat påståendet med antingen en hånfull kommentar eller ett instämmande inlägg i diskussionen. Plötsligt vågar folk komma med åikter, och jag tycker det är ganska kul att läsa vad som skrivs. En gång blev jag till och med tvungen att gräva fram en penna för att skriva en kommentar.

Inte konstigt att det alltid är köer till damtoaletten.