Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

18 januari 2009

Snöbollsattack

Efter en rätt så lugn hösttermin och ett avslappnande jullov, fick jag en lindrig chock och en tillsvidare ständigt förhöjd puls när jag märkte att dagarna i min kalender är rätt så fulla den här perioden. Innan föreläsningarna ens hade kommit igång var jag stressad av bara tanken på att jag kommer att få springa för att hinna från en föreläsning till nästa, och jag vill inte ens tänka på hur jag skall bära mig åt för att hitta håltimmarna som är ämnade för självstudier. I morgon börjar det på allvar, och jag är egentligen ganska lugn.
Jag kom underfund med att inget blir bättre av att oroa sig, och jag vet att även om det ser tight ut i kalendern så brukar det inte kännas så illa när man är mitt inne i vardagsrutinerna. På något fantastiskt sätt brukar jag ändå få gjort det jag måste få gjort. Frågan är nu bara om jag alls hinner med annat också.
Bibelläsning är toppen, nästan varje gång jag läser hittar jag ett ställe som på något sätt talar till mig i den situation jag befinner mig. Här om dagen fastnade jag vid en vers, och det var den som fick mig att lugna mig mitt i all brådska som pågår i mitt huvud.
"Och kasta alla era bekymmer på honom, ty han har omsorg om er." Så står det i 1 Petr 5:7, och jag tycker det var ett gott råd. Därför tar jag nu och samlar ihop alla mina bekymmer och gömmer dem i snön (det lilla som finns på marken). Sedan kramar jag en massa snöbollar och slungar dem mot Gud. Skulle jag bomba någon människa, antar jag att han skulle ducka, men jag vet att Gud inte gör det så därför lönar det sig att sikta problembollarna på Honom. I stället för att ducka tar Han gladeligen emot dem och bygger en fin snölykta av dem. Sedan tänder Han ett ljus, och så får lyktan lysa hela vintern. När våren kommer smälter snön och därmed också lyktan med mina problem. I vår borde min kalender se lite mer realistisk ut.

Jag är knappast den enda som känner att dagarna blir tunga och att vardagsproblemen fyller det mesta av tankekapaciteten. Så därför hoppas jag att vi tillsammans kan ha snöbollskrig med (mot)Gud, snölyktan blir finare då.

Ha en vecka med gott humör!