Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

18 augusti 2011

Linas klagovisa

Stackars Lina. Hon har säkert alla skäl att klaga över sitt liv ibland. Det har vi väl alla. Eller?
Vi är stressade, trötta, har inte råd med märkeskläder och maten på jobbet går inte att äta så vi är tvugna att ta med egen lunch. Ungarna skriker, grannen väsnas, bussen kör i en vattenpöl och dränker oss, tågen står och husis kommer inte på morgonen som den bör.
Lina är piga. Det är inte de flesta av oss. Hon klagar, ja. Men ändå kan hon skratta. Är hon lycklig?

Nedan hittar du Linas skäl till att vara lite marrig. Och till den som inte har någon aning om vad jag talar om: http://www.youtube.com/watch?v=gtHGoD5rb38

Varför är det inte rättvist varför har en del så bra

och en del ska vara pigor med ett evigt slit var da
Varför är just jag en piga det kan man fundera på
Varför får jag aldrig rosor och varför ska det vara så

Varför ska jag mata grisar och varför ska jag mjölka kor
Varför har jag ingen klänning som är fin och fina skor
Varför har jag ingen festman när det finns dom som har två
Varför får jag aldrig rosor och varför ska det vara så

Varför får jag aldrig dansa och får aldrig gå på fest
Varför ringer väckarklockan när jag sover allra bäst
Varför regnar det på söndan just när jag ska ut och gå
Varför får jag aldrig rosor och varför ska det vara så

Varför är jag inte vacker och varför är jag inte fin
Varför har jag inga pengar inte ens en symaskin
Varför är jag ful och fattig det kan man fundera på

Varför får jag aldrig rosor och varför skrattar jag ändå?

Jag är inte piga. Jag har ganska mycket mer än Lina (men kanske kan lycka inte mätas i ägodelar, framgång eller välstånd). Därför skriver jag en egen text. En som är lite tvärtom.

Livet är nog inte rättvist men jag har det ganska bra
Jag är ung och får studera, blir kanske färdig någon dag
Hur jag är så lyckligt lottad det kan man fundera på
Alltid får jag inte rosor men jag är ganska nöjd ändå

Jag har ett hem och mat på bordet och en TV som är stor
Jag har många snygga kläder, ja och rätt så många skor
Inte är vi särskilt rika, lottovinst man hoppas på
men ändå efter betalt hyra finns det pengar kvar ändå

Jag har nästan aldrig bråttom, jag får alltid sova ut
Jag behöver inte stressa ens om brödet tagit slut
Jag kan baka goda kakor, jag ställer gärna till med fest
Jag har många goda vänner som gör att en bra dag blir bäst

Jag har ofta lätt att skratta, har humor och självironi
När jag är lessen får jag gråta för att åter sen glad bli
Jag är inte nån Miss Finland men ser väl skaplig ut ändå
Kondisen den kan väl hindra diabetes av typ två

Jag har en mamma och en pappa och två jag kallar lillebror
En familj som alltid finns där, ett stöd större än man tror
Och så har jag vid min sida en älskad man, så underbar
som älskar mig och som mig stöder, tillsammans är vi ett hett par

För allt vi nu har får vi tacka, ljus är också framtidsvyn;
eget hus i Mosabacka och alla barn i Bullerbyn
Sommar sol och ljuvlig grönska kan mitt hemland bjuda på
Ja, jag har allt som man kan önska, varför klagar jag ändå?