Sol ute, sol inne, sol i hjärta, sol i sinne

07 september 2006

Blöta tankar...

Jorden behöver vatten, javisst! Speciellt efter en så torr sommar som denna behöver naturen lite vatten för att det skall växa o.s.v. Men varför, varför just då när jag bestämt mig för att ta cykeln till träningen i stället för bilen? Och varför inte vänta ett par timmar till tills träningen är slut? Nåja, visst har ju regniga träningar också sin charm. Man glider några meter extra då man dyker efter bollen, man bli blöt in på bara kroppen, kläderna väger ton och man doftar gott efteråt. Det hällregnade när jag skulle hem, och det enda som fattades mig var grodfötter och snorkel.
Regnet och det där med att det behövs vatten för att det skall växa, kom mig osökt att tänka på en ljuvlig scen i Lotta på Bråkmakargatan. Lotta vill växa och bli stor, så hon ställer sig i gödselstacken i hällregn, eftersom morfar har berättat för henne att regn och gödsel får åkrarna att växa. Bedårande.

Det har varit en väldigt sportig vecka för min del. Var på HJKs träningar på måndagen. Är nöjd med insatsen, det är inte alls lika skrämmande att gå dit mera.
På tisdagen var det skolans fotbollsturnering. Eller första delen av den. Vi hade tre matcher och vann alla överlägset, så vi är vidare till nästa omgång, hurra! Jag hade inte så mycket att göra, gångerna jag rörde bollen går att räkna på båda händerna och en fot, så jag njöt av solen i stället. Ändå kom en plötslig utmattning över mig då jag skulle till träningarna på kvällen, så det gick inte särskilt bra. Efter sådana träningar är jag inte på så gott humör, men det går över.
Onsdag var nästan vilodag. Efter skolan sportade jag med mattan, Jan var snäll och hjälpte mig lite. Jag har lite svårt att begripa det där med sannolikhet och statistik, det är inte alls min grej. Antingen är det så att jag har en mycket liten hjärna, eller så är jag bara så klok på andra områden så det inte blir så mycket hjärnkapacitet kvar åt mattan. Jag tror helst på det sistnämnda. Hur som helst, för att få bort alla extra kalorier milkshaken som jag blev bjuden på gav upphov till (tack skall ni ha förresten), så var jag gladeligen med på volleyboll och fotboll på kvällen.
Och idag hade jag som sagt träningar igen. Imorgon borde det däremot vara vilodag, och det tror jag kan komma väl till pass.

Jag gillar inte att analysera mig själv, men ibland är det bra att tänka efter lite. Idag har jag kommit på en sak. Jag tillbringar en hel del tid framför datorn. Lite för mycket tror jag. Sätter på den minst en gång om dagen, och om jag inte har synats till i MSN så kan det vara skäl att kolla om jag är vid liv. Nåja, jag kom i vilket fall som helst över något tänkvärt idag då jag surfade omkring på nätet sökande efter allt möjligt onödigt. Läs och fundera!

"Föreställ Dig att man krymper världens population till en liten by med exakt 100 innevånare, med alla existerande mänskliga egenskaper i proportion, skulle det se ut ungefär såhär.
Det skulle finnas:
57 är asiater 21 är europeer 14 är amerikaner (Nord och Syd) 8 är afrikaner
52 är kvinnor 48 är män
70 är ikke vita 30 är vita
70 är Icke-kristna 30 är kristna
89 är heterosexuella 11 är homosexuella
6 personer äger 59% av hela världens välstånd
80 bor i undermåliga bostäder
70 är analfabeter
50 lider av undernäring
1 är nära döden
1 ska snart födas
1 äger en dator"

Jag behövde inte tänka särskilt länge för att komma fram till att jag har det väldigt bra. På samma sida fanns det mer tänkvärt, som är kalla fakta men som samtidigt är väldigt svårt att inse.

"Om Du vaknade imorse och kände Dig mer frisk än sjuk - då är Du mer lyckligt lottad än den millionen människor som kommer att dö denna vecka. "

"Om Du aldrig varit utsatt för rädslan i strid, ensamheten i fångenskap, smärtan från tortyr eller känslan av svält - då är Du mer lyckligt lottad än 500 miljoner människor i världen."

"Om Du kan gå till en gudstjänst utan att vara rädd för att bli förföljd, arresterad, torterad eller dödad - då är Du mer lyckligt lottad än 2 miljarder människor i världen."

"Om Du har mat i kylen, kläder att bära, tak över huvudet och ett ställe att sova på - då är Du rikare än 75% av världens befolkning."

"Om Du har pengar på banken, pengar i Din plånbok eller bara lite växel i Din skrivbordslåda - då är Du en av de 8% som tillhör världens ekonomiska toppskikt. "

"Om Du kan läsa detta är Du dubbelt lyckligt lottad än 2 miljarder människor som inte kan läsa alls."

Plötsligt känns det fånigt att klaga över lite regn. Jag har ett hus att komma hem till, en dusch att ställa mig under och en varm säng att krypa ner i.
Varför klagade jag överhuvudtaget över utmattning, och varför gnäller jag över ett blåmärke (som förresten är onormalt stort)?
Och varför blir jag så frustrerad när jag inte kan mattaläxan, då det finns sådana som inte ens kan läsa uppgiften?
Det här är något som tål att tänkas på ibland, och det påminner i alla fall mig om att jag trots allt har det väldigt bra. Självklart skall man njuta av livet som vi fått och gnälla lite över vardagsbekymren. Men samtidigt komma ihåg att vara tacksam för det vi har.

1 Comments:

At 8:59 em, Blogger 7ommy said...

De e helt sika kiva o ha harkat i regn, liukkarna går mycke bättre då. :D
Bra text, men de va int helt såna blöta tankar som ja först tänkte på...

 

Skicka en kommentar

<< Home